Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Denne nettleseren blokkerer annonser automatisk

Tidligere Mozilla-topp står bak.

Brendan Eich er mannen bak JavaScript og Mozilla. Nå er han aktuell med en ny nettleser.

Blokkerer
Med nettleseren Brave, basert på Googles Chromium, ønsker Eich å «fikse et problem med det moderne Internettet», nemlig annonser.

Ifølge ham er annonser helt sykt, og han omtaler det som påtrengende, i tillegg til at det sporer brukerne med informasjonskapsler samt at det gjør nettet tregere. Dette er, ifølge Eich, hovedårsaken til personer installerer programvare som blokkerer annonser.

Blir raskere
Eichs løsning på problemet er Brave – nettleseren som blokkerer annonser som standard og erstatter de med nye.

Under et intervju med Business Insider forteller han at det er to fordeler med dette: personvern og fart. Eich uttaler at brukerne kan oppleve en hastighetsøkning på to–fire ganger uten annonser.

Nye annonser
Brave skal detektere hvor annonsene er plassert og erstatte disse med nye, programmatiske annonser. Eich forteller til Business Insider at dette vil gi utgiverne en bedre avtale ved at de kutter ut mellommennene.

Utgiverne vil motta 55 prosent av omsetningen, 15 prosent går til Brave, 15 vil gå til annonsepartneren og 10–15 prosent vil gå til brukeren, interessant nok.

De nye annonsene vil bli basert på brukerens surfehistorikk, men ifølge Eich vil ikke denne historikken vil bli delt med annonsørene. Dog er det usikkert hvordan dette vil fungere.

Brave er for øyeblikket tilgjengelig i beta, men vil bli tilgjengelig på Windows, OS X, Android og iOS senere i år.

 

Kilde:
Business Insider

Stikkord: Brave, nettleser