Erna Solberg mener at Uber og Airbnb er kommet for å bli. Her taler hun på Nord i Sør-konferansen på Oslo Plaza i januar.

Annonse


– Uber er kommet for å bli

Under et intervju med VG forteller statsminister Erna Solberg at delingsøkonomien er kommet for å bli.

Uber og Airbnb
– Det er en viktig del av fremtiden som vi ikke kan forby, forteller Solberg til VG.

Hun legger til at digitalisering skaper en global økonomi i den ene og den andre enden og sier at nye markeder kan få liv i død kapital gjennom urbane beboere.

På spørsmål om man ikke kan forby fremtiden, svarer statsministeren:

Annonse


– Nei, du kan ikke det. Uber og Airbnb og andre tjenester er kommet for å bli, men vi har en jobb foran oss når det gjelder reguleringer.

Les også: – Über-sjåfører er ansatte.

Skatteutfordring
En av utfordringen er beskatning. Solberg mener at skattleggingen enkelt kan løses ettersom det er digitale transaksjoner som det er mulige å følge.

– Det er en del av reguleringsarbeidet vi skal se på og hvor vi regner med at Uber og NHO, hvor de nå er organisert, vil samarbeide, svarer statsministeren på spørsmål om det kan bli vanskelig hvis Uber ikke oppgir hvem som er sjåfører.

Les også: Derfor er Uber lovlig i Norge.

Fortsetter å avskilte
I desember ble det full forvirring rundt Uber-lovlighet i Norge. En Uber-sjåfør ble tidlig i desember frifunnet i Oslo tingrett for piratdrosjevirksomhet, men Oslo-politiet forteller at de vil fortsette å stanse og avskilte Uber-sjåfører som kjører uten løyve.

– Vi har fortsatt vår aksjon mot pirattaxi-virksomhet, og anmeldte førere senest i helgen, bekrefter leder for Trafikkorpset i Oslo-politiet, Finn Erik Grønli, til Aftenposten.

Les også: Full forvirring rundt norsk Uber-lovlighet.

Endrer taktikk
Politiadvokat Arne V. Nielsen ved avsnittet for trafikketterforskning forteller til Aftenposten at de endrer taktikk mot Uber-sjåførene.

– Vi innretter anmeldelser og eventuelle forelegg litt annerledes enn det som var tilfellet i saken som var oppe for retten. Enkelt forklart kan jeg si at vi fokus på de som har drevet systematisk persontransport mot betaling uten å ha nødvendig løyve. Vi er ikke opptatt av om kontakten har skjedd via en app eller ikke, men vi ser at det er en tendens til bruk av ulike digitale plattformer for formidling av transport, sier Nielsen til Aftenposten.

– Vi mener rett og slett at så lenge personer som ikke har løyve driver aktivitet som krever løyve, så er det uinteressant hvordan kontakten med passasjerer formidles. Dessuten mener vi at det å drive persontransport uten løyve ikke bare er ulovlig, men også konkurransevridende overfor de som har løyve.

På spørsmål fra Aftenposten om det ikke betyr at de ikke har respekt for domstolen, svarer Nielsen:

– Nei, selvfølgelig ikke, det betyr at vi bruker et annet grunnlag.

Ifølge Yrkestransportloven må alle sjåfører som driver persontransport, ha løyve.

 

Kilder:
VG,
Aftenposten

Annonse