Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Rainbow Six Siege har gitt oss årets flerspilleropplevelse. (Ill.: Ubisoft)

TEST: Dette er det beste flerspiller-spillet vi har spilt i år

Spilltest: Det taktiske skytespillet er tilbake, og det leverer varene.

Det er ni år siden det forrige spillet i Rainbow Six-serien. Leverer Ubisoft varene i «comebacket»?

Rainbow Six
I 2011 annonserte Ubisoft Rainbow Six Patriots. Spillet ble senere kansellert i 2014, og Ubisoft Montreal flyttet fokuset over på Rainbow Six Siege.

Det spillet skulle egentlig lanseres 27. oktober i år, samme dag som Halo 5: Guardians, men kort tid før lanseringen valgte Ubisoft å utsette spillet for å optimalisere det. Etter et par betarunder ble spillet lansert i starten av desember.

Siege fortsetter i samme fotsporene som forgjengerne og er et taktisk skytespill. Dette er noe helt annet enn Call of Duty-serien, der det er klampen i bunn fra start av uten det store fokuset på lagspill og samarbeid.

I Siege er lagspill og kommunikasjon essensielt for å lykkes. Planlegging er nøkkelen: det fungerer rett og slett ikke å leke helt og storme inn i et rom helt alene. Mest sannsynlig dør denne spilleren først og laget er plutselig i undertall.

Skytespillfrelste kan også sjekke ut våre anmeldelser av Call of Duty: Black Ops 3 og Halo 5: Guaridans. Vi har også nylig kastet vår dom over Fallout 4 og det fantastiske Rise of the Tomb Raider.

Tre moduser
La oss ta litt om spillet først. Kanskje mest kontroversielt, er det ikke en egen historiedel i spillet, noe Rainbow Six-serien er kjent for å ha. I stedet er spillet delt opp i tre spillmoduser: Situations, Flerspiller og Terrorhunt.

Situations kan man enkelt og greit kalle for en treningsmodus. I denne spillmodusen spiller man alene og utfordrer ulike oppdrag. For eksempel desarmering av bomber eller å redde et gissel fra noen slemme karer.

Terrorhunt kan enten spilles alene, eller med fire andre. Denne modusen er ganske lik Situations, men her kan man spille på lag mot datastyrte fiender.

Flerspillermodusen er selvsagt den største og viktigste. Her er det fem mot fem i intense politi-mot skurk-kamper. Flerspiller er delt opp i to moduser, Casual og Ranked. De er ganske like, med små forskjeller. I Ranked kan man stemme over hvor man vil starte som angriper og hvor man vil plassere bomben eller gisselet som forsvarer. Man må nå nivå 20 for å kunne låse opp Ranked.

Felles for samtlige tre moduser, er at man tjener opp spillet valuta, «renown», etter hver runde. Disse kan brukes på å låse opp nye operatører og våpentilpasning.

En annen ting som skiller Casual og Ranked er at i førstnevnte er det først til tre seire, mens i Ranked går man til fire seire og man må vinne med to.

Samarbeid er nøkkelen i Siege.
Samarbeid er nøkkelen i Siege.

Servertrøbbel
En ting som Ubisoft sliter med, og som var fullt til stede i betatestingen, er serverproblemene. Glem helt å kunne koble til serverne når man starter spillet. Man blir pent nødt til å prøve å koble til på nytt. I tillegg blir lagkamerater, som sitter på god nettlinje, kastet ut fra kamper helt plutselig.

I tillegg er det en og annen krasj i spillet. Blant annet krasjer spillet hver eneste gang jeg låser opp en ny operatør. Operatørvideoen starter og lyden kuttes. Den kommer ikke tilbake og man er nødt til å restarte spillet igjen.

Operatører og kart
Spillet har totalt 24 operatører, 12 offensive og 12 defensive. Disse er fordelt på seks forskjellige spesialstyrker, blant annet britiske SAS, amerikanske FBI SWAT og russiske Spetznaz. Hver spesialstyrke har to offensive og to defensive operatører.

Hver operatør har en egen spesialegenskap og våpen. Blant annet en med ballistisk skjold, en med «reviver gun» som kan gjenopplive andre og en med slegge for å knuse dører, vinduer og gulv, for å nevne noen.

Det er totalt elleve kart ved lansering av spillet, to nye er allerede annonsert og kommer i januar. Disse er godt varierte og er satt til en høyfjellshytte, et fly og større bygninger.

Elleve kart kan i og for seg føles ut som få, men ettersom at målene kan endres fra etasje til etasje, har man ofte følelsen av å spille et nytt kart, selv om man har spilt det mange ganger før. Ubisoft har lovet at det vil komme flere kartpakker i fremtiden, og samtlige vil være gratis.

Russiske Spetznaz er på plass.
Russiske Spetznaz er på plass.

Fantastisk flerspiller
Tilbake til flerspillerkampene. Ved starten av hver runde har hvert lag 45 sekunder for å gjøre seg klar til kampen. De defensive setter opp barrikader, feller og sikrer rommet. De offensive kjører hver sin drone for å finne ut hvor objektet befinner seg og hvordan fienden har valgt å barrikadere seg.

Dette er en viktig del av kampene og er essensiell for å legge en slagplan før man angriper, eller eventuelt forsvarer seg.

I og utenfor bygningene er det selvsagt satt opp overvåkningskameraer, slik at det defensive laget kan finne ut hvor angriperne er til enhver tid. Her kan man også merke spillere, slik at de andre på laget kan se hvor fienden befinner seg. Kameraene kan selvsagt tas ut av observante spillere.

Hver runde varer i fire minutter. Som angriper må man enten desarmere bomben, hente ut gisselet eller ta ut motstanderlaget. Det er for så vidt grei nok tid, men jeg skulle gjerne sett at det var moduser med lengre runder og større bygninger.

Ofte kan kampene avgjøres i løpet av de 10–20 siste sekundene, og man får et adrenalinkick uten like av det. Jeg har hatt en runde som siste gjenlevende spiller og det er gøy når pulsen øker i takt med at tiden er i ferd med å renne ut og de offensive spillerne nærmer seg med stormskritt. Enkelte runder tar såpass på at man rett og slett er helt utslitt psykisk etter de er ferdig.

Den beste opplevelsen er selvsagt når man spiller med folk man kjenner godt og man kommuniserer hyppig. Spesielt når man har noen kamerater som fortsatt skulle ønske de var i militæret og angir instrukser og posisjoner konstant. Det er gøy!

Rainbow Six Siege har 24 forskjellige operatører.
Rainbow Six Siege har 24 forskjellige operatører.

Konklusjon
Rainbow Six Siege har vært en real overraskelse. Man tenker kanskje at det vil bli ensformig og kjedelig i lengden med de samme elleve kartene og den samme modusen, men tvert imot. Kampene er aldri like og objektene er plassert på forskjellige steder, så det er ikke samme rommet som skal angripes igjen og igjen. I tillegg har Ubisoft annonsert at kommende utvidelsespakker vil være gratis.

Lagspill, kommunikasjon og planlegging har aldri vært viktigere, og er så å si avgjørende for utfallet av en kamp. Selvsagt har kvalifikasjoner mye å si, men samarbeider laget godt, kan de slå hvem som helst. Er man glad i taktiske skytespill og savner lagarbeid, er Siege et must i samlingen.

Dessverre sliter spillet med hyppige serverproblemer og tilkoblingsfeil. Vær så snill og gjør noe med dette, Ubisoft. Samtidig er det også en rekke bugs i spillet. Blant annet hender det man sitter bom fast når man klatrer over kanten på et tak. Løsningen er å legge seg ned for så å reise seg opp igjen, men feilen skulle ikke vært der.

I tillegg savner jeg en egen historiedel. Gjerne med samarbeidsstøtte, slik at jeg kan ta med meg resten av de fire i troppen min og spille sammen. Terrorhunt er greit, men da kan vi like gjerne spille flerspiller.

Karakter: 8/10

+ Fantastisk flerspiller
+ Varierte kart
+ Intens action
+ Fokus på lagspill og samarbeid
+ Godt utvalg operatører og våpen

– Serverproblemer
– Noen bugs
– Ingen historiedel

Rainbow Six Siege ble lansert 1. desember til PlayStation 4, PC og Xbox One. Vi har testet det på Xbox One.

Stikkord: RainbowSix, Spill, Tester