Slik kunne iPhone ha blitt.

Annonse


Skrekk og gru: Slik kunne iPhone blitt

Forrige uke gikk Samsung med på å betale 549 millioner dollar til Apple i forbindelse med den fem år gamle patentsaken.

Dokumenter
Det mest interessante fra rettsaken er at vi nå har fått et innblikk i Apples produktutvikling og til og med noen prototyper for både iPhone og iPad. Ta en titt i bildegalleriet nederst i artikkelen.

I tillegg til noe helsprø designforslag, vi er glad de ikke gikk for noen av disse, er det også blitt publisert e-poster fra Steve Jobs og en detaljert liste over starten på utviklingen av iPhone.

Oppstarten
Scott Forstall ble gitt ansvaret for iPhone-gruppen av Steve Jobs, og han fikk hente hvem han ville innad i selskapet, men ingen utenfra.

Annonse


Når Forstall delte ideen med kollegene han prøvde å hanke inn, fikk han ikke engang lov til å fortelle hva prosjektet handlet om – han fortalte at de måtte «jobbe hardt, miste søvn og jobbe helger i flere år fremover».

Sikkerheten skal ha vært i toppklasse med overvåkingskameraer og kortlesere. Enkelte ansatte måtte vise frem ID-kortene sine fem–seks før de fikk tilgang til viktige utviklingsområder i bygningen.

iPhone-avdelingen bestod av 2000 personer i 2012.

Les også: Nok en seier til Apple i den pågående rettsaken mot Samsung.

Hellig krig
Phil Schiller innrømmet at han hatet at Apple ikke hadde noe godt svar på Samsungs «the next big thing is already here»-kampanje, der de har en rekke reklamer som gjør narr av Apple-stereotypen.

https://youtu.be/QR8A3T6sPzU

– Den er veldig bra og jeg kan ikke noe for det, men jeg tror at denne gjengen «kjenner det på seg» (som en idrettsmann som ikke kan bomme fordi han er i flytsonen), mens vi sliter med å mestre en fengslende brief om iPhone. Noe drastisk må skje. Raskt, står det i en e-post sendt fra Schiller til TBWA\CHIAT\DAY.

Steve Jobs skal også ha følt at krigen mellom iPhone og Android var en «hellig krig». Jobs hadde tidligere truet med å gå «thermonuclear» på Google, og i en e-post fra 2010 refererer han til år 2011 som en «Hellig krig med Google».

Denne e-posten sende Jobs seks måneder før de saksøkte Samsung.
Denne e-posten sende Jobs seks måneder før de saksøkte Samsung.

 

 

Kilde:
BGR

Annonse