Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Fallout 4

Spilltest: Heldigvis ble verden atombombet igjen.

Endelig skal vi tilbake til ingenmannsland, et sted som har mye mer å by på spill flest.

Atomkriger… atomkriger forandrer seg aldri
Fallout-serien er kritikerrost som få spillserier er. Valgfriheten, historien, karakterene og den mørke humoren har gjort sitt til at spillere verden over alltid vender tilbake for å oppleve hvordan det er å (prøve) å overleve i atom-villmarken.

Etter at Bethesda Softworks skapte den moderne FPS-utgaven av spillet i 2008 (Fallout startet som et 2D-spill i fugleperspektiv utviklet av Black Isle Studios), nemlig Fallout 3 og senere semi-oppfølgeren New Vegas, er endelig Fallout 4 her.

Seg selv likt
Man blir fort varm i trøya på normal vanskelighetsgrad som er på som standard. Denne graden er muligens for lett for Fallout-«diehards», og kanskje til og med for oss. Tidlig ut i spillet får vi nemlig en haug med laservåpen, bomber og granater. Det gjorde at vi ganske enkelt kom i pluss på nivå og penger. En myk start, om du vil.

Men som alltid i Bethesdas spill-univers kan plutselig verdenen bli skikkelig kjip om man ikke tar helsa seriøst.

Spis eller drikk for mye forurenset næring, og du vil til slutt ende opp så radioaktiv at du ikke klarer å stå på beina. Da hjelper det ikke at man har mat, for alt er med få unntak radioaktivt.

Det er denne balansegangen mellom radioaktivetet, og anti-radioaktivitet, som gjør spillet utfordrende når det gjelder fysiske og voldelige tilnærminger til problemer (det er måten vi foretrekker å løse konfliktene våre. Uenig? Da har du ikke sett eksplosjonenseffekten når en bil går i lufta).

Heldigvis behøver man ikke bruke 30 minutter på å gå til nærmeste støvlagte by for å hente trygg niste eller for å gå i retning et enklere oppdrag når man finner ut at rustningen er for dårlig. Og, som tradisjonen tro i rollespill, kan man reise til andre steder i verdenen på sekundet via kartet, men bare man har vært der før.

Ikke alle oppdragene er like varierte, men moro er det uansett.
Ikke alle oppdragene er like varierte, men moro er det uansett.

Lag et samfunn
Fallout 4 gir deg mulighet til å forbedre allerede trygge områder og byer du har rensket for fiender ved å bygge hus, gjerder og offensive våpentårn. Gjør stedet et hyggelig sted å være, og flere tar turen.

Alt skrotet du finner i ødemarken er derfor plutselig verdifullt. Dette gir en ny dimensjon til spillet utover oppdragene (og en ny dimensjon for hvor lei man blir at sekken er full), utforskningen og menneskene. Du kan også bygge arbeidsbenker for å forbedre eget utstyr.

Tips: Vi testet Fallout 4 på PC, Windows 10. Vi fant at denne mod-en gir langt bedre ytelse. Du kan bruke den i kombinasjon med denne grafikk-forbedringen. Det finnes allerede mange for penere grafikk – ta en titt hos Nexusmods.

Tredjepersonsvisning er bakt inn.
Tredjepersonsvisning er bakt inn.
«You'll never walk alone». Om du ikke ønsker det da.
«You’ll never walk alone». Om du ikke ønsker det da.

Alle elementene smelter sammen
Humoren, karakterene og stilen er Fallout slik vi kjenner det, men utviklerne har også gjort store forbedringer og dermed løftet underholdningsaspektet en haug, spesielt for de av oss til tider er litt action-hungrige.

Våpenfølelsen er nemlig skikkelig, skikkelig god i firern, og bedre enn i noe annet action-rollespill vi har testet. Det er tyngde i hagla, og detaljnivået imponerende. Dessuten beveger man seg med tyngde i spillerkroppen, noe som også forbedrer spill- og våpenfølelsen.

Husk også å legge fra deg våpenet innimellom, og gå deg en tur. Det er alltid spennende, og en fin avkobling.

Du må ikke storme inn
Selvsagt er V.A.T.S (Vault-Tec Assisted Targeting System) med. Systemet bringer litt RPG-følelse inn i et ellers skyt-det-du-ser-fokusert spill.

Trykk på V.A.T.S-knappen og tiden blir gjørmete. Dette er tidspunktet for å handle kjapt: skal man prøve å skyte av personen eller mutantens hode, eller istedet sikte på beina som det for øyeblikket er langt større sjanse for å treffe?

Når alt dette kombineres med den åpne og triste, men vakre verdenen, drevet av en kraftig oppgradert Skyrim-motor med flotte lysseffekter og «Godrays», da forsvinner man virkelig inn i skjermen og opplever pur spill-eskapisme.

Fallout 4 er litt mer action-sentrisk enn tidligere. Heldigvis er også den delen av spillet morsommere.
Fallout 4 er litt mer action-sentrisk enn tidligere. Heldigvis er også den delen av spillet morsommere.
Det er pur nytelse å utforske Fallout 4.
Det er pur nytelse å utforske Fallout 4.

Konklusjon
Så er ikke gresset det grønneste og mest detaljrike vi har sett, men så ser vi heller ikke ned, men opp og frem – for; når man setter maks synsavstand i innstillingene og setter seg ned i godstolen med headsettet så føler man seg helt alene i en ny og truende verden. Bethesda har igjen klart kunststykke å lure oss til å tro at vi lever i den.

Uansett om du liker å vandre rundt uten mål og mening eller er skikkelig gira på å ta en haug med oppdrag fra første minutt, vit dette: ikke en eneste gang opplevde vi å nå valgt oppdrag uten å ende opp i kamp. På den måten ender man opp med mange flere timer i Fallout 4 enn i spill flest. Og vi elsker det.

Man blir fortsatt plaget av gjenstander man må kaste for å oppnå normal ruslehastighet, og et menysystem som er teit og tungvindt, men dette blir småpirk når alt annet er så majestetisk.

Karakter: 9/10.

+ Vanvittig atmosfærisk
+ Masse å oppdage og gjøre
+ Stor verden
+ Du bestemmer
+ Herlig våpen- og spill-følelse
+ Taktikk og sniking, eksplosjoner og skyting

– Tungvint menysystem
– På tide å gravlegge «You’re carrying too much and can’t run!»
– Mange resirkulerte oppdrag

Stikkord: Spill, Tester