Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tise benytter seg av allerede eksisterende Facebook-grupper for kjøp og salg. (Ill.: Tise)

Slik utnytter norsk Finn-utfordrer Facebook

Silicon Valley (ITavisen): Visste du at kjøp og salg blir brukt av titusenvis av nordmenn på det sosiale nettverket?

Silicon Valley (ITavisen:) Tise er en ny kjøp og salg-app som benytter seg av Facebook.

Utfordrer giganten Finn
Den nye appen er det gründerne Axel Franck Næss (25) og Eirik Rime (27) som står bak. De tror at samarbeidet med Facebooks-gruppenettverk vil gjøre at «tjenesten kan utvikles til en viktigere spiller i det Schibsted-dominerte rubrikkannonsemarkedet i Norge».

Ifølge gutta har Facebook «med sine kjøp-og-salg grupper over tid utviklet seg til å bli en reell utfordrer til Finn, og Tise ønsker å bygge ytterligere på dette.»

– Dette er så vidt vi vet det første profesjonelle samarbeidet i verden mellom en så stor tjeneste bygget opp utelukkende i et sosialt økosystem og en kommersiell aktør, sier Eirik Rime, daglig leder i gründerbedriften Tise.

«Nettverket består av 190 000 unike brukere og er det største av sitt slag. Nå har nettverket og Tise inngått en allianse, med mål om sammen å lage fremtidens tjeneste for kjøp og salg på sosiale medier,» melder selskapet.

Den lukkede gruppen facebook.com/groups/kjopogsalgoslo/ har allerede over 15 000 medlemmer, og er backet opp av Tise.

Axel Franck Næss (25) t.v og Eirik Frøyland Rime (27) startet Tise ved siden av Siv.Ing. studiene på NTNU. Nå har de flyttet tilbake til Oslo for å satse for fullt.
Axel Franck Næss (25) t.v og Eirik Frøyland Rime (27) startet Tise ved siden av Siv.Ing. studiene på NTNU. Nå har de flyttet tilbake til Oslo for å satse for fullt.

Skal etablere seg i USA
Vi møtte Næss i Silicon Valley: – Vi mener det er på tide at også en annen aktør enn Schibsted bidrar til konkurranse i markedet, og at samarbeidet med verdens største nettverk for kjøp-og-salg grupper definitivt kan hjelpe oss med dette.

I USA får de hjelp av Innovasjon Norge: – Vi er plukket ut til å være med på et program i regi av Innovasjon Norge. De skal hjelpe oss med det riktige nettverket for å etablere oss i USA. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på konseptet, og det er allerede mange som uoppfordret har brukt Tise til å selge tingene sine der borte, så vi har stor tro på at oppholdet kan hjelpe oss godt på vei til å bli fremtidens sosiale markedsplass, forklarer Eirik Rime.

Men hva er egentlig bedre?
Næss forklarer oss hva som gjør tjenesten unik:

– Andre aktører, som konkurrerende nettjenester og apper både nasjonalt og internasjonalt, er fastlåst i tankegangen om at man må være monopolist og at kundene må låses til aktørens egen markedsplass hvor kjøpere matches med selgere, hevder han.

– Likevel ser vi at rubrikkannonsemarkedet desentraliseres fra de klassiske «winner takes it all»-markedsplassene vi har sett opp igjennom historien. Vi ser at sosiale medier kommer til å bli viktigere og viktigere for hvordan man annonserer i fremtiden. Tise er det enkle verktøyet du trenger for å gjøre nettopp dette. Med Tise får du en sømløs opplevelse hvor du kan dele annonsen din til alle de kanaler du måtte ønske, og med sitt unike design skiller annonsen seg ut i kampen om potensielle kjøperes oppmerksomhet, noe som er nødvendig for at gjenstanden skal bli solgt.

Facebook som trafikk-driver
– Innovasjonen ligger i at vi utvider den klassiske rubrikkannonsetjenesten ved å bygge på eksisterende sosiale nettverk. Vi lager et verktøy for rask deling over alle disse nettverkene og prøver å skape orden i kaoset for brukerne med vårt unike design og format for rubrikkannonser som er optimert for deling, forklarer Næss.

Slik ser en annonse ut.
Slik ser en annonse ut.

 

 

Stikkord: facebook, finn, Silicon Valley