Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette er motoren som skal revolusjonere flybransjen. (Ill.: Pratt & Witney)

Det tok 30 år og 80 milliarder kroner før denne flymotoren ble en virkelighet

– Det er det motsatte av Silicon Valley-innovasjon.

Pratt & Witneys nye «PurePower Geared Turbofan»-flymotorer skal, ifølge planen, lanseres i kommersielle flyvninger før 2016.

Tre tiår
Pratt forteller at de nye motorene bruker 16 prosent mindre drivstoff enn de beste nåværende motorene, og støyen som høres fra bakken skal være 75 prosent lavere, noe som vil senke støyavgiftene dramatisk.

Mest interessant er at det tok 30 år, hundrevis av ingeniører og investeringer på utrolige 10 milliarder dollar, 83 milliarder med dagens kurs, i tillegg til overbevisning av flyprodusenter om at motoren skulle både være sikker og holdbar, for at prosjektet skulle bli en realitet.

– Det er den rake motsetningen av en Silicon Valley-innovasjon. Silicon Valley-gjengen virket å oppmerksomhetsfokuset til en treåring, uttaler selskapets visepresident til Bloomberg.

Mistet en mulighet
En av konsekvensene ved den lange utviklingstiden var de gikk glipp av muligheten til å være en del av den seneste generasjonen med bredbuksfly, uttaler Bloomberg-analytikeren George Ferguson.

– I det viktigere markedet for smalbuksfly, gjør de store viftene motoren for stor for Boeings 737 Max, som har små vinger, forteller Ferguson.

PurePower GTF er uansett den eksklusive motoren for smalbukene fra Bombardier, Embraer og Mitsubishi, skriver Bloomberg.

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: Flymotor, teknologi