Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Annonsøren kan sende målrettet reklame på YouTube og Googe-søk. (Ill.: Google)

Google vil la annonsører bruke e-posten din for målrettet reklame

Annonsøren kan sende målrettet reklame på YouTube og Googe-søk.

Målrettet
Googles Sridhar Ramaswamy annonserte nyheten i et blogginnlegg på mandag, og gjør det mulig for annonsører å sende målrettet reklame til kundene sine basert på kjøpshistorikken og annen informasjon.

– Ta et eksempel: En kunde deler e-posten sin når hun handler i (den fysiske) butikken. Forhandleren kan laste opp adressen til Google for å identifisere henne når hun bruker Google-søk eller YouTube, for å sende målrettet søke- eller videoreklame til henne for liknende produkter, så fremt hun er innlogget til Google med samme konto, skriver Wall Street Journal.

Har vært en suksess
Facebook har hatt en liknende tjeneste siden 2012, kalt Custom Audience. Tjenesten er veldig populære blant annonsører, noe som kan være bakgrunnen til at Google også tar i bruk denne typen målrettet reklamen.

– Med «Customer Match» er merkevaren din der, med den rette beskjeden, i det øyeblikket kundene er mest mottakelig, skriver Ramaswamy i blogginnlegget.

Les også: Flere millioner brukere ser falske annonser på Google.

 

Kilde:
Wall Street Journal

Stikkord: annonser, Google