Annonse


Derfor drømmer disse seks å bli teknologi-gründere

Silicon Valley (ITavisen:) To uker i teknologi-mekkaet gir mye inspirasjon og blendende inntrykk til seks NTNU-studenter.

Følg oss i Silicon Valley.

«Norsk» stor-startup hjelper NTNU-studenter
Gruppen er her for å lære amerikansk startup-kultur i Silicon Valley å kjenne. Innovasjon Norge og det amerikanske selskapet Medallia (med norsk CEO og med-gründer Børge Hald i førersetet sammen med med-gründer og president Amy Pressman) har åpnet dørene for NTNU-studentene for første gang.

Alle som går en datalinje på NTNU ble informert om programmet, men kun seks personer ble håndplukket til å bli med.

Annonse


Medallia designer programvare som gjør det lettere for store selskap som Nike og Apple å kjenne kundene sine. De fikk akkurat nok et påfyll av investorpenger; Intet mindre enn 115 millioner dollar. Markedet har trua på selskapet, for det er fjerde gang de får påfyll.

Riktig ide til riktig person
Innovasjon Norge er en organisasjon i Palo Alto som kobler norske selskap og gründere mot det amerikanske startup-miljøet i Silicon Valley som strekker seg fra San Francisco-by, ned mot Palo Alto og enda litt lenger sør.

Det er nemlig ikke bare å komme drassende med ideer og penger her. Det handler om å ha de rette kontaktene, kunne snakke for seg og selvsagt ha en god ide man er villig til å satse alt på å realisere. Ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen. Stå-på-vilje er uansett mye viktigere enn feit lommebok.

I to uker fra mandag denne uken skal studentene forsøke å løfte ideene sine ut fra idestadiet, til noe mer konkret på papiret de kan «pitche» til personer i området med et etablert nettverk.

Uansett er det ikke tvil om at å være tilstede i California, uansett hva man har forkjærlighet for, være det seg ledelse eller programmering, gir inntrykk det er verdt å ta med seg hjem.

Vi intervjuet de seks mellom dype brainstorming-sesjoner i Medallias USA-møterom.

Seks gründere, mange prosjekter
Navn og alder: Tarjei Husøy, 25

Hvorfor tok du turen?

Mest for å prøve noe nytt. Jeg har vært i Norge lenge nok til at jeg ønsker meg nye impulser. Silicon Valley er der det skjer når det gjelder teknologi. Å føle eierskap til produktet er noe som er viktig for meg, ikke minst prosessen; Det å kunne flytte noe fra idestadiet til å ha noe å tilby brukerne og stadig forbedre produktet basert på tilbakemeldinger fra dem. 

Det er her de første kundene er, investor-pengene og alle som vil prøve noe nytt.

Hva er du ekstra interessert i å lære mer om?

Alt. Jeg vil fortsette å lære mye om mange forskjellige ting det er naturlig å følge i Silicon Valley. Jeg startet med front-end, så begynte jeg å se på databaser, OS og kernel. Det er rett og slett et kunnskapstre som bare fortsetter og fortetter i denne bransjen. Jeg synes spesielt automasjon er veldig interessant.

Hva har du lyst å skape?

Mikro-betalinger for nettpublikasjoner. Ideen er som følger: Du installerer en utvidelse i nettleseren din som følger med på hvilke emner du leser mest om, og hvilke nettsider du besøker hyppig. Når tjenesten vet nok om deg bestemmer du deg f.eks. for å bruke 50 kroner i måneden på å lese tre aviser helt uten reklame.

Tarjei Husøy. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Navn og alder: Andreas Løve Selvik, 24

Hvorfor tok du turen?

Fordi jeg har lyst å få innsikt i hvordan Silicon Valley-kulturen er. Jeg må funne ut om jeg vil prøve meg med et eget selskap, eller å starte i et selskap som holder til her.

Hva er du ekstra interessert i å lære mer om?

Jeg er veldig interessert i VR, og vurderer det som felt. Jeg kommer rett som lærling hos ARM. Hos ARM jobbet jeg i utviklingsavdelingen. Jeg spesialiserte meg på dybdesyn med to kameraer slik at roboter kan beregne avstander – «stereo depth perception» som det heter.

Hva har du lyst å skape?

Nå samarbeider jeg med Tarjei for om mikro-betalinger for nettpublikasjoner for å endre annonsebransjen.

Andreas Løve Selvik. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Navn og alder: Stein Kjetil Sørhus, 25

Hvorfor tok du turen?

For å kunne oppleve hvordan det er å starte en bedrift: Hvordan er forskjellene å starte et selskap her kontra Norge, og hvilke muligheter har man her i forhold til hjemlandet?

Hva er du ekstra interessert i å lære mer om?

Det å lage et produkt som virkelig passer brukeren. Jeg liker ideen om at et produkt skal gi brukeren noe tilbake, at det er intuitivt å bruke. Det er veldig utfordrende. Det i seg selv er en grunn til at jeg tiltrekkes dette.

Man kan ofte finne en ganske intuitiv løsning på et, men å finne en løsning som fungerer optimalt for alle de potensielle kundene dine , det er veldig vanskelig.

Jeg ønsker å skape et nettverk her. Å knytte kontakter som kan hjelpe oss med utfordringer i fremtiden.

Hva har du lyst å skape?

Jeg samarbeider med Tarjei og Andreas om å endre annonsekulturen.

Stein Kjetil Sørhus. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Navn og alder: Kristoffer Iversen, 24

Hvorfor tok du turen?

Jeg kom sammen med oppstartsbedriften Elv Technology for å lære om kulturen her i San Francisco, og spesielt oppstartskulturen og ikke minst hvordan ingeniørene her jobber og får til det de gjør.

Elv driver med «succession planning». Vi planlegger hvem som tar over etter hvem i store bedrifter om noen slutter eller blir forfremmet. Vi skal hjelpe dem å finne en optimal plan når det kommer en ny medarbeider. Vi ønsker at selskaper skal unngå å bruke tre måneder på å finne rett person, og bruke ditto lang tid på opplæring.

Hva er du ekstra interessert i å lære mer om?

Jeg er utvikler og «fullstack ingeniør», derfor elsker jeg infrastruktur. Jeg liker å drive med maskinvare til store nett-tjenester, nærmere bestemt hvordan man dynamisk skalerer tusenvis av servere med kode for å optimalisere trafikkflyt i nettskyen.

Hva har du lyst å skape?

Elv er eneste fokus nå. Vi har som mål å lage et stort selskap. «Succession planning» er bare starten. Vi skal utfordre storselskap som Workday og Successfactors i fremtiden.

Kristoffer Iversen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Navn og alder: Michael Johansen, 29 år

Hvorfor tok du turen?

Jeg kom for å få en glimrende intro til Silicon Valley-miljøet. jeg tror det å jobbe med bedrifter som nettopp har startet her er helt supert for å få fokus, og for å unngå å bruke tid på feil ting og feil folk. To uker er jo ingenting, men det er en start.

Jeg har akkurat blitt ferdig med NTNUs entreprenør-linje. Det kule med dette faget er at du kan komme inn uansett om du er sykepleier eller programmerer og lære å starte din egen bedrift. Sommeren mellom fjerde og femte klasse har man tre måneder på Gründerskolen. Gründerskolen er et opplegg av UiO (Universitet i Oslo) – i hovedsak er det NTNU-studenter som deltar.

Når man er ferdig på Gründerskolen i Norge kan man velge å dra til Boston, San Francisco, Houston eller Singapore. De aller fleste velger Boston.

Studiene var fantastiske, men Gründerskolen er leder- og ikke teknologi-rettet. For å henge med andre IT-bedrifter må vi lære det tekniske også, og det gjør vi i de to ukene vi er her.

Oppdatert, 21:30:

Gründerskolen er et opplegg i regi av UiO (Universitet i Oslo) – studentene er fra alle høyskoler og universiteter i Norge. Gründerskolen starter med et forkurs i Norge og i år var destinasjonene Boston, San Francisco, Houston eller Singapore. San Francisco har flest studenter, ikke Boston.
 

Det stemmer heller ikke at det er flest fra NTNU på Gründerskolen. De fleste kommer fra NHH, men det er åpent for studenter fra hele landet. De fleste søker og drar til San Francisco.

 

Hva er du ekstra interessert i å lære mer om?

Bedrifts-programvare er det jeg virkelig brenner for. Det er i hovedsak to marked innen IT: B2C (Business to Consumer) og B2B (Business to Business). Forbrukermarkedet flyter over med dingser og gode løsninger, men to prosent av aktørene stikker av med 90 prosent av pengene, grovt regnet.

I B2B-markedet er det en utrolig mye høyere terskel for å komme i gang, men desto større kontrakter når man har klart det. Man må gjøre svært grundige markedsundersøkelser og forstå hvordan store bedrifter fungerer, og det er bare starten. Man kan ikke lansere noe som ikke fungerer, som man kan beta-teste forbrukerprogramvare. Vi ser også at bedriftsløsninger er dårlig og ofte har de elendige brukergrensesnitt. Det kan ødelegge veldig mye for en bedrift, og til og med føre til høyere sykefravær.

Innkjøpssyklusene er på ti måneder i bedrifter. Det er jo krise for et oppstartsselskap. Vi håper å signere en kontrakt om en måned – da har vi brukt 11 måneder på en eneste kontrakt som skal holde oss flytende i fire måneder. Etter dette må vi skaffe nye kontrakter.

Jonas Söderströms bok «Jævla drittsystem» er fantastisk og en stor inspirasjon.

Michael Johansen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Navn og alder: Juul Arthur Ribe Rudihagen, 22 år

Hvorfor tok du turen hit?

Jeg kom hit fordi jeg holder på med en oppstartsbedrift, og trenger så mye input som mulig.

Tror at er du den smarteste i rommet, så er du i feil rom – det behøver jeg ikke akkurat stresse med her. Her sanker jeg arbeidskultur og erfaring fra de beste i klassen.

For tiden holder jeg som nemlig på å lage en brettspill-plattform (magination.no) sammen med to andre: Hanna Agersborg Aanjesen og Tobias Linkjendal. Vi har kommet ganske langt, for et selskap har allerede kjøpt en batch av produktet. Neste måned skal vi bruke Kickstarter for å få produktet ut i butikkene.

Man kan kjøpe Magination for å spille minigolf og curling, men vi legger mye opp til at kunden selv skal lage nye og kreative spill. Vi skal lage et forum for produktet slik at alle kan dele kule nye spill.

Vi tror det er viktig at barn ikke bare sitter stille med en iPad foran TV-en.

Hva er du ekstra interessert i å lære mer om?

Drivkraften for å bli en entreprenør er for meg å se noe jeg har laget glede andre. Å tilføre andre mennesker noe.

Juul Arthur Ribe Rudihagen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Annonse