Hopp til navigasjon Hopp til innhold
The Fall er et mørkt spill, heldigvis lyses det opp i kampsekvenser. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Dette spillet var ikke helt som vi forventet

Spilltest: The Fall.

Det er tydelig at det går sport i å skille seg ut blant indieutviklerne. Noen ganger funker det, andre ganger ikke.

The Fall er ute til PC, Xbox One, Wii U og PlayStation 4. Vi testet på Xbox One.

Historie
I The Fall tar spilleren rollen som «ARID», en kamputrustning med kunstig intelligens, som har blitt aktivert og selvstendig. Hun våkner med liten kontroll over seg selv, og målet er å finne en måte å overstyre flere av hennes hovedfunksjoner for å forhindre at menneskeheten går tapt.

På veien treffer vi en vennlig AI som prøver å hjelpe oss med å redde menneskeheten, men også en ikke så vennlig AI, «The Caretaker», som forfølger og gjør det den kan for å stoppe oss.

Lommelykten er et av få hjelpemidler. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Spillbarhet
The Fall er et eventyrspill med pek og klikk-elementer satt i en 2D-sideskrollerverden. Et av de viktigste elementene i spillet er ARIDs lommelykt. Den brukes for å finne ledetråder og andre ting spilleren kan samhandle med.

Man blir kastet rett uti det fra starten av, og for min del tok en stund for jeg virkelig kom inn i det. Heldigvis skjedde det før jeg mistet motivasjonen til å fortsette.

Vi blir gitt ofte svært utydelige, diskré tips om hvordan vi skal løse de ulike oppgavene og det er fort gjort å overse flere hint underveis.

En ting jeg slet med, er den håpløse kontrolleren. Spillfiguren beveger seg litt for hakkete for min del, og det er ofte man må stå akkurat plassert for å kunne hoppe opp og ta tak i en kant på vei opp et nivå.

Sikt med lommelykten på ting for å få ledetråder. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Konklusjon
The Fall er et ganske interessant spill fra et såpass lite studio som Over The Moon. Kombinasjonen av den mørke stemningen sammen med et imponerende stemmeskuespill, gjør The Fall til et spennende spill.

Legg til utforskerdelen som virkelig krever et trent øye, og du har et virkelig godt spill. Delen med utforsking og gåteløsning er kanskje det jeg likte best ved spillet, men også det jeg likte minst.

For å ta det beste først: Det er ikke bare å gå fremover og forvente at du finner alle ledetrådene rett foran beina på deg. Du må faktisk studere hver eneste krik og krok nøye.

Ved flere anledninger gikk jeg frem og tilbake i en gang uten å finne ut hva jeg skulle gjøre, men en grundig gjennomgang av hulen fant jeg etter hvert løsningen.

Pistolen er til tider kjekk å ha. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Dessverre virker det som at hver gåte kun kan løses på én måte, i den og den rekkefølgen noe som ødelegger mye for opplevelsen, og følelsen av kontroll.

I tillegg er ikke spillet spesielt langt, men utviklerne Over The Moon forklarer at de planlegger å lansere flere episoder i fremtiden.

Er du glad i utforsking, sideskrollere og gåteløsning, anbefaler jeg å sjekke ut indiespillet The Fall. Det lykkes godt i å være et spill for de som like å besøke og undersøke hver eneste krik og krok av spillverdenen.

Derimot er det ikke for de som ønsker action og hyppig fremgang. Riktignok er det litt action der man knerter og snikmyrder roboter, men det tar aldri helt av.

Karakter: 6/10

Stikkord: Spill, spilltest, Tester