Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google fikk nylig kritikk for å kun vise hvite toppsjefer når man søker på "CEO" på Google. Nå viser en rapport fra forskere at det foregår mer diskriminering enn antatt.

Googles algoritme diskriminerer – viser godt betalte jobber til kun menn

– Bekymringsverdig, sier medforfatter av rapport.

Google følger etter oss nesten overalt på internett. Det er ingen hemmelig, og bør derfor ikke overraske mange. 

Les også: «Photos» er Googles beste produkt på flere år

Falske brukere
Nøyaktig hvordan de samler informasjon om oss vet vi mindre om, men nå har forskere ved Carnegie Mellon University og International Computer Science Institute laget et verktøy som hjelper oss med å gi svar på det spørsmålet. 

Verktøyet, kalt AdFischer, finner ut mer om hvordan Google driver med målrettet annonsering på tredjepartssider. 

Dette gjøres ved at verktøyet lager en rekke falske nettbrukere, og simulerer deres aktivitet på nettet. 

Så stor var forskjellen
De fant blant annet ut at de mannlige falske nettbrukerne langt oftere fikk opp annonser for godt betalte stillinger. Var man kvinne var sjansen mindre for at slike annonser dukket opp i det hele tatt. 

Brukerne som ble oppfattet som menn, fikk opp slike annonser 1.852 ganger. Kvinnene? Bare 318 ganger. 

Les også: Derfor donerer Elon Musk millioner til forskning på kunstig intelligens

Undersøkelsene viste også at rusmisburkere fikk opp annonser for rehabilitering, mens andre ikke fikk opp dette på skjermen. 

For lite åpenhet?
– Jeg tenker at våre funn tyder på at det er deler av annonseøkosystemet der diskriminering begynner å dukke opp. Det er også mangel på åpenhet, sier Anupam Datta, førsteamansuensis ved Carnegie Mellon.

– Det er bekymringsverdig fra et samfunnsmessig ståsted, sier professoren. 

– Mistet kontrollen
Forskerne påpeker at Google ikke alene kan få all skyld i og med at det i mange tilfeller er annonsørene som har svært målrettet reklame. 

Men til syvende og sist er det Google som har laget algoritmen, og som derfor står ansvarlig.

– Vi anser det som mer sannsynlig at Google har mistet kontrollen over sitt massive, automatiserte annonsesystem. 

Det er under en uke siden Google måtte legge seg falt etter at en mannlig bruker og hans kjæreste ble tagget som gorillaer i Photos-appen. Også i dette tilfellet var algoritmen skyldig. 

 

Kilde:
MIT Technology Review

 

 

Stikkord: Google