Hopp til navigasjon Hopp til innhold
(Ill.: Georgia Institute of Technology)

Denne spillverdenen er ikke laget slik du tror

Datamaskin lagde spill ved å lære fra YouTube.

Georgia Institute of Technology-forskere har utviklet et kunstig intelligens-system som analyserer data fra YouTube og Twitch.

Dataene brukes deretter for å utvikle egne unike spillverdener, basert på det systemet har observert. 

Les også: Se en mann fullføre Super Mario World på 23 minutter

Kun ved hjelp av YouTube-klipp 
Forskerne testet det nye systemet med det originale Super Mario Brothers-spillet.

Datamaskinen analyserte først YouTube-klipp fra spillet – den observerte viktige elementer på skjermen, blant annet rør, mursteiner, mynter osv. 

På denne måten lærte datamaskinen hvilke regler som gjaldt i spillet, og hvor de ulike elementene måtte være plassert for at de skulle fungere korrekt. 

For eksempel stikker rørene opp av bakken. Systemet lærte seg dette, og hindret deretter rør fra å komme i kontakt med andre overflater, for eksempel gresskledde flater. 

151 verdener
«Evalueringen viser at systemet har en evne til å produsere nivåseksjoner som er både spillbar og nær originalen uten å måtte kode noe for hånd, og uten å måtte ha noen designkriterier, sier Mattew Guzdial, forskningsleder og student i informatikk ved instituttet.

Ai-systemet lagde i alt 151 unike spillverdener, med utgangspunkt i kun 17 maler. 

Foreløpig har AI-systemet utviklet forholdsvis enkle spillverdener, men det er lett å se for seg at teknologien kan utvides og forbedres slik at fremtidige spill kan få «uendelig» mange spillunivers, basert på eksisterende kode. 

Studentene og forskerne som jobbet med dette prosjektet presenterte sine funn under årets International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG). 

 

Kilde:
Georgia Institute of Technology via Cnet

 
Stikkord: kunstig intelligens