Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Lightning er navnet på Twitters nye prosjekt. Selskapet vil integrere sin nye tjeneste iløpet av året. (Ill.: Twitter )

Slik skal Twitter bli best på nyheter

Trekker sløret av Project Lightning.

Twitter spør «Hva skjer?» når du logger inn, men nettstedet har blitt brukt til langt mer enn å svare på bare det spørsmålet. 

Redaksjonelt innhold
Nå ønsker Twitter å ta grep for å få fokuset tilbaket på viktige hendelser. Gjennom Project Lightning, som lanseres senere i år, skal Twitter tilby ferskt innhold, satt sammen av mennesker. 

Det redaksjonelle innholdet vil være sentrert rundt viktige hendelser i verden, og vil inkludere både bilder og video, hentet fra både Twitter, Vine, Periscope og mer. Innholdet skal forhåndslastes, slik at avspillingen vil skje umiddelbart når man klikker på det.

Du skal med andre ord slippe trege lastetider og venting på at enkeltsaker skal presenteres. 

Inspirert av Snapchat? 
Tjenesten skal fungere for både innloggede og ikke-innloggede medlemmer, så det er klart at Twitter får muligheten til å nå ut til mange, og potensielt nye brukere. 

Det er også lett å trekke en tråd mellom denne funksjonen og Snapchat Stories (og Discover). Sistnevnte tilbyr direktebilder og nyhetssaker fra hendelser rundt om kring i verden, Project Lightning ser ut til å være noen lunde samme konsept. 

Kan limes inn overalt
Istedet for at hendelsene listes opp i et tidslinje-lignende format, slik Twitter gjør det nå, skal innholdet presenteres i fullskjerm, men fortsatt kronologisk. 

«Det er en helt ny måte å se tweets på», sier Twitters Kevin Weil til Buzzfeed

En spesielt interessant opplysning er at Twitter skal gjøre denne nyhetsstrømmen åpen for andre nettsider å bygge inn.

Det betyr at du i teorien skal kunne gå til en nettavis og få med deg Twitter-oppdateringene direkte. 

I tillegg blir det mulig å følge disse nyhetsoppdateringene fra Twitters mobilapp, og via Twitter.com. 

Nøyaktig lanseringsdato vites ikke, men tjenesten kommer i år. 

Kilde:
Mashable

Stikkord: twitter