Hopp til navigasjon Hopp til innhold
ITavisen spilte Battlecry-flerspiller mot andre E3-messedeltagere. Spillet lanseres i år, en beta kommer om ikke så veldig lenge. Vi er ikke helt solgt, men ser frem til å prøve mer. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Vi spilte Skyrim-selskapets nye gratis-spill

Los Angeles (ITavisen:) Tar opp kampen mot Team Fortress og Overwatch.

Los Angeles (ITavisen:) Bethesda annonserte gratis-spillet Battlecry i fjor. Nå har vi testet det.

Bethesda frister med gratis-spill
Spillet tar opp kampen mot Valves Team Fortress og Blizzards Overwatch. Battlecry er som Team Fortress gratis (det er usikkert om Overwatch også blir gratis å spille), spilles i tredjepersonsmodus og er helt avhengig av at lagkompiser samarbeider.

Bethesda opprettet et eget nettspill-studio, Battlecry Studios i 2012, for å ta hånd om spillets utvikling, og holde det gående fremover.

Mer enn bare giga-titler fra selskapet fremover
Kommer det flere spill fra dette studioet, eller er planene veldig store for Battlecry? Vi vet ikke, men vi kan fortelle deg litt om hvordan er det å spille beta-versjonen (vi hører rykter om at det starter en beta om ikke  så veldig lenge).

Du velger mellom en rekke klasser. Hver av dem har sine egne superkrefter som lades opp når du drar laget ditt i riktig retning.

Ingen store overraskelser
Klassene er typisk for arena-spill som dette. Noen av dem tåle mye, og må kjempe på kort avstand fra motstanderne, mens andre er mer skjøre og må holdes på trygg avstand der de kan sende avgårde prosjektiler i retning fienden.

Kartet vi testet var veldig lite, trolig litt for lite, men det medførte om ikke annet mye action. Gameplayet er frenetisk – vi rakk ikke finne ut hva superkreftene til de forskjellige klassene gjorde av skade, så fort gikk det.

Men vi klarte å ta noen baser, og holde på dem. Begge gir selvsagt poeng, og for å få deg til å ikke bare løpe i angrep, får spillere som blir værende i en base laget eier poeng hele tiden. Et klokt valg av utviklerne.

Hva differensierer egentlig?
Spillet lugga litt, det vil si at FPS-en ikke var helt jevn. Det er ikke noe overraskende av en beta-versjon, men hva har dette spillet å by på som Team Fortress ikke allerede har gjort for lenge siden er vi mer usikre på. 

Vi fikk ikke noe svar på dette etter ti minutter med spillet (det føles også veldig likt å styre karakteren på skjermen), men ser likevel frem til å prøve mer når beta-en starter senere i år.

Stikkord: e32015, pc