Annonse


Vi så dem spille The Last Guardian

Los Angeles (ITavisen:) Endelig har Sonys Japan Studios kommet såpass langt at de igjen ville vise frem The Last Guardian, et spill de startet utviklingen av i 2007.

Følgende synspunkter er basert på gameplay spilt av utvikleren selv bak lukkede dører. Vi fikk ikke lov å ta bilder eller video av det vi så.

The Last Guardian lanseres neste år kun til Playstation 4.

Følg E3 med ITavisen.

Annonse


Atmosfære
La det være opp til japanerne å lage medmenneskelige spill-opplevelser med en helt spesiell atmosfære, bare at det denne gang ikke er et vanlig vennskap vi skal få oppleve. Den store fuglen og den lille gutten må hjelpe hverandre å overleve i ruinene av en gammel siviliasjon. 

I motsetning til heseblesende Uncharted 4, og action RPG åpen-verden-spillet Horizon: Zero Dawn, er det lite som skjer på skjermen samtidig i dette spillet.

Liten og stor
Gutten oppdager den store fuglen skadet og innesperret (tatt til fange?) i ruinene av oldstidsbyen.

Du må hjelpe den å komme seg ut (siden du er så liten, er det mange steder du kommer til, siden fuglen er så stor, kan den redde deg i kinkige situasjoner), og med ett har et vennskapsbånd man faktisk kjenner på kroppen blitt etablert, og det i løpet av den korte demo-en.

Vi håper de drar dette spillet i havn
Kanskje er det den japanaske voice-overen som gjorde opplevelsen mer eksotisk enn den egentlig er (vi skjønte hva som skjedde på skjermen uten å forstå morsmålet til utviklerne, det lover godt for dramaturgien).

Det er vanskelig å sette fingeren på, vi vet bare at vi ble nervepirrende engasjerte over det som skjedde på skjermen når vår lille helt nesten falt i døden, bare for å bli reddet i siste sekund av den store fuglens hale.

Grafikken? Den ser noen år ut, men om spillbarheten sitter, og de klarer å få vennskapsbåndet til å strekke seg ut av skjermen og ta fatt i deg, spiller det ingen rolle.

De to varmer skjermen, og det trenger vi mer av i spillverdenen.

Annonse