Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Frister en stor åpen verden, RPG-elementer og Tomb Raider-lignende action? Horizon: Zero Dawn. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Tomb Raider møter Skyrim i Killzone-studioets nyeste

Los Angeles (ITavisen:) Du er tøff heltinne med Croft-vibber i en siviliasjon gått til grunde.

Los Angeles (ITavisen:) Guerilla Games, utviklerne bak den teknisk imponerende og mørke Killzone-serien er tilbake, denne gang med et action RPG.

Følgende synspunkter er basert på gameplay spilt av utvikleren selv bak lukkede dører. Vi fikk ikke lov å ta bilder eller video av det vi så.

Horizon: Zero Dawn lanseres neste år kun til Playstation 4.

Følg E3 med ITavisen.

En helt fersk merkevare
Horizon: Zero Dawn er navnet på studioets nyeste spill, eksklusivt på Sonys konsoll.

Vi fikk se Guerilla-utviklerne, fløyet inn fra Amsterdam for anledningen, spille noen minutter som den tøffe heltinnen. Hun ser forøvrig ut som en blanding mellom en viking og en inuitt. Vikinger er trendy for tiden, og spesielt viking-kvinner.

Åpen-verden RPG
Settingen for spillet er følgende: 

Sivilisasjonen slik vi kjenner den mistet alt og naturen tok over der det en gang var storbyer, men det er ikke alt, for det er ikke vanlig dyreliv, men en eller annen slags type robot-dyr som jakter på savanner der det en gang var skyskrapere.

Som den kvinnelige heltinnen er du utstyrt med en avansert pil og bue som kan skyte bomber og elektrisitet.

Du må være smart, og velge med omhu hvilke fiender du skal ta først, og det helst uten at du blir oppdaget av andre roboter, og som Lara Croft i Tomb Raider unnskylder hun seg når hun må drepe for å overleve.

Store utfordringer
Det tok ikke lang tid før Guerillas spillende utvikler måtte hanskes med langt større og farligere dinosaur-roboter enn hva som er mulig å ta knekken på uten å bli oppdaget.

Du må sikte nøyaktig på gigant-robot for å treffe våpensystemene montert på sidene, og sørge for, når roboten ligger nede, å feste den til bakken så den ikke får sjans til å komme seg opp på sine skumle bein av stål og metall som dundrer gjennom landskapet.

Åpen verden er aldri feil, men blir det for likt Tomb Raider?
Det er vanskelig å si noe om hvordan spillet føles i hendene utover at flyter spillet jevnt i 30 bilder i sekundet, og at alle steder du ser, kan du reise til – akkurat som Skyrim.

Årsaken til at jeg refererer til Bethesdas rollespill-serie er den norrøne atmosfæren, snødekte fjell og den store åpne verdenen.

Dette er Sonys svar på Square Enix sitt nye Tomb Raider-spill som lanseres først til Xbox 360 og Xbox One julen 2015. Andre konsoller får tittelen senere.

Dette er definitivt noe helt annet enn Killzone, men har samtidig i seg det frenetiske og til tider utfordrende gameplayet vi kjenner fra førstepersons-serien. 

Vi gleder oss til å se mer, for det er mye mer å avdekke.

Stikkord: e32015, playstation