Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I forrige uke gjorde Valve en viktig endring Steam-endring. Nå har det blitt mye lettere å få pengene tilbake dersom man ikke er fornøyd med et spillkjøp. (Ill.: Steam )

Den første uken med Steam-refusjoner er overstått

Slik har det gått.

Valve kunngjorde i forrige uke at det skulle bli lettere å få pengene tilbake dersom man ikke var fornøyd med et spillkjøp gjort i Steam. 

Kan prøve spillet 
Mange ble nok overrasket over hvor enkelt det skulle bli – for eksempel kan man ha spilt spillet og likevel få pengene tilbake, så lenge det ikke er spilt i over to timer. 

Man kan også få pengene tilbake dersom spillet ikke fungerer slik det skal, man har for dårlige maskinvare, eller man ikke var fornøyd med det man kjøpte. 

På Steams nettsider ble det også påpekt at man kunne søke om refusjon uansett grunn, og Valve ville avgjøre hvert enkelt tilfelle. 

Populær ordning
Nå er det en uke siden systemet ble åpnet, og vi har nå fått et lite innblikk i hvordan det hele har gått. 

Vel, for å ha sagt det først som sist: refusjonssystemet blir absolutt tatt i bruk. Enkelte utviklere har nå begynt å slippe tall, og det vises at mange har fått øynene opp for muligheten. Enkelte ser økninger på opptil 70 prosent når det gjelder antall refusjoner. 

Kotaku skriver blant annet om spillet Revenge of the Titans, et strategispill som ble utgitt i 2011. Iløpet av en uke har de nå sett en refusjonsandel på 55 prosent. Før dette hadde de sett en refusjonsandel på fem prosent, totalt for alle spillene til utvikleren. 

13 av 18 
Nettstedet nevner også Qwiboo, som står bak spillet Beyond Gravity. På tre dager var det 18 personer som kjøpte spillet. 13 av dem fikk pengene refundert. Før Valve innførte systemet var det ytterst få som søkte om refusjon, skriver Qwiboo på Twitter. 

Utvikleren av spillet RPG Tycoon har også opplevd en kraftig økning, men han mener Valve tilbyr for lite informasjon hvorfor kunder velger å søke om refusjon. Han mener utviklerne trenger slik vesentlig informasjon for å kunne forbedre produktene sine. 

«Det er en del av problemet. Det er ingen måte å finne ut hvorfor brukere har søkt om refusjon. Det er ingen kommunikasjon med meg som utvikler. Jeg har så mange spørsmål. Kan det være at de har tekniske problemer? Er det noe som har kunnet blitt løst ved å snakke med meg?», spør utvikleren, som nå mener Valve bør komme på banen og ta tak i problemet.

Tas i bruk 
Det er klart at det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder refusjoner, og det blir mer interessant å ta opp denne tråden om noen måneder når vi har litt mer statistikk å vise til. 

Men det er likevel interessant å se at ordningen tas i bruk, og at det i enkelte tilfeller kan få alvorlige konsekvenser for utviklere av spill. 

 

Kilde:
Kotaku

Stikkord: steam, valve