Annonse


Tetzchner: – Derfor fikk jeg nok av Opera

Da Jon von Tetzchner forlot nettleserselskapet Opera fikk han med seg 600 millioner kroner – penger som på ingen måte skal stå stille på høyrentekonto.

Tetzchner vil ha det gøy igjen
Opera-gründeren ønsker å drive med det han virkelig brenner for: Å være tett på utviklingen av en helt ny nettleser, og få feedback fra brukerne. Det er prosessen han elsker å være en del av.

Å starte noe nytt, og samtidig ikke helt vite hvor det vil bære hen (Tetzchner: «Vi trenger noen millioner brukere for å få det til å gå rundt. Derfra får vi se hvor langt vi kommer».)

Rett og slett å gå tilbake til røttene, ha det gøy, og prøve seg frem med en skikkelig avansert nettleser i et marked som er fullstappet med nettlesere som gjør det samme, og som gir brukeren mindre og mindre kontroll over opplevelsen.

Annonse


Les også: Tetzchner: – Derfor valgte jeg Chromium.

Sluttbrukeren i sentrum
For brukerne er midtpunktet i Vivaldis univers, den nye nettleseren basert på Chromium, som allerede er lastet ned over 1,3 millioner ganger siden januar.

Du kan gjerne stille spørsmålstegn rundt fokuset, men når man vet at nettleseren har bakt inn terminal-lignende kommandoer for å finne akkurat den fanen blant 50 andre, blant annet, får man bekreftet hvem Tetzchner ønsker å fri til, nemlig den brukerskaren som omfavnet Opera på 90-tallet grunnet den lange funksjonslisten.

– Den brukermassen vi går etter har klare formeninger om hvordan en nettleser skal fungere, forklarer han, og påpeker igjen hvor viktig fokus er, noe som forsvant i Opera:

– Opera samarbeidet med veldig mange til slutt: sluttbrukere, leverandører, store selskap. Vivaldi fokuserer på sluttbruker. Det er veldig morsomt å jobbe med dem igjen. Det er ingenting mellom deg og brukeren. Brukeren gir deg tilbakemeldingene. Vi har ingen andre hensyn enn dem.

Pengestrømmen
– Vi ser på et subset av markedet. Vi prøver ikke å nå alle surfere. De som er mest på Facebook og leser nyheter er selvfølgelig velkommen til å bruke Vivaldi, men målet er avanserte brukere.

Men hvor mange brukere kan man nå med norsk nisjeprogramvare som dette? Opera hadde 60 millioner brukere på PC. Derfor kreves det et visst volum.

Ifølge sjefen er det potensielle markedet mye større enn 60 millioner, men han ønsker ikke å forhaste seg.

– Hvordan skal dere tjene penger?

– Vi gjør avtaler med tjeneste- og søkeleverandører, slik f.eks. Mozilla tjener penger. Opera tjener rundt 1 dollar per bruker i året, så man er selvsagt avhengig at man får mange nok.

Vi har avtaler med Amazon og eBay om bokmerker, men brukeren må se på det som nyttig funksjonalitet. Vi får jo bare betalt om folk bruker produktet vårt.

Programmer den selv
Vivaldis IU er bygget på HTML-standardene CSS, HTML og JavaScript. Derfor kan hvem som helst med litt kunnskap til nett-kode gå inn og endre grensesnittet til akkurat slik de ønsker at det skal fungere.

Nettleseren er laget med nettleseren, som Tetzchner liker å si, men motoren er langt fra ukjent. Det er den samme plattformen som Google bruker i Chrome:

– Vi hadde tre valg: Webkit, Chromium eller Firefox. Vi opplevde at Chromium-koden ga oss mest. Vi følte at vi hadde flere gode valg med den i bunn. De fleste andre ser også ut til å velge Chromium. Det er viktig at den har support og interesse i miljøet. Det skorter det ikke på.

– Utifra det vi kan se er det ingen konkurrenter. De fleste nettleser går for massene. Tanken er at man kan installere utvidelser for å forbedre funksjonaliteten. Tanken bak utvidelser er fin, men de henger ikke sammen. De er ikke designet for det. Derfor blir også nettleseren gradvis tregere med for mange utvidelser.

Dette er han mest stolt av
– Hva er du mest fornøyd 
med, Jon?

– Jeg synes hele nettleseren virkelig begynner å falle på plass. Tab styling synes jeg er skikkelig bra nå. Det samme med fane-håndteringen. Det visuelle utrykket synes jeg også fungerer veldig fint. Nettlesere har vært fryktelig grå veldig lenge.

Som ansatt i Vivaldi bor du Oslo eller Island. De er snart 30 totalt, med over 20 utviklere, utviklere som virkelig får være med:

– Quick commands kom fra en utvikler hos oss i Island. Det er slik prosessen fungerer best for meg: Alle i teamet kommer med forlag og ideer. For min egen del er det slik at ingen andre nettlesere gjør det jeg vil at den skal.

Bokmerker er viktig i Vivaldi. Konseptet at bruker skal starte nettleseren og havne rett i en søkemotor, er noe Vivaldi går bort fra.

– Man skal starte nettleseren og starte et søk. Det er den tradisjonelle business-modellen. Vi har derimot fokus på bokmerker. Vi er ikke ferdige, men er godt på vei. Vi har jo lagt til noen elementer som at Vivaldi tar et bilde av hvert bokmerke man legger til. Speed dial og bokmerker ønsker jeg skal være det samme.

– I vår nettleser er speed dials en mappe, og en en visuell representasjon av bokmerke-treet ditt. Man kan sette det nøyaktig slik man foretrekker å ha det.

Beta-en kommer snart
Tetzchner vil ikke avsløre nøyaktig når den første beta-versjonen er klar, men den kommer i god tid før jul (teknisk testversjon nummer tre er i skrivende stund den nyeste). Vi har en følelse av at det ikke er mange månedene igjen nå.

– Beta-en kommer samtidig på samtlige støttede OS. Vi kompilerer hver natt med ukentlige snapshots. Vi har ikke gjort «nightlies» tilgjengelig for annet enn de interne og frivillige, da disse versjonene kan være svært utstabile og ødelegge mye, så vi kjører en ukentlig oppdateringstakt.

Det kommer garantert en versjon til Android med tid og stunder også, men de har ikke kommet så langt at de vil snakke mer om mobil enda.

– Kan du ikke avsløre en hemmelig ny funksjon dere ikke har snakket om enda, presser vi Tetzchner flere ganger til å svare på.

Vi klarer ikke å hente noe konkret ut av ham, men han hinter i retning at høy-oppløste gigant-skjermer, og fjerne tre skjermer samtidig, er noe han vil optimalisere nettleseren for. Logisk er det jo, grunnet terminal-kommandoene som gjør det lett å finne frem selv med veldig mye gående samtidig.

Ikke meislet i stein
– Det er ikke slik at alle funksjoner er bestemt. Vi jobber med
«rapid prototyping» som konsept. Det er slik vi liker å arbeide. Vi har lovet ting som epost, det kommer. Synkronisering kommer selvsagt, alle nettlesere har jo det, men vi skal innovere også.

– Vi skal i stor grad støtte utvidelser. Det kommer støtte for utvidelser. De fleste utvidelser som er laget for Chrome bør fungere med Vivaldi, forsikrer han.

– Ser du for deg at nettleseropplevelsen kan bli bedre med VR?

– Jeg har til gode å se at disse løsningene funker i praksis. «Minority Report» har en mer visuell representasjon av data. Det er jo kult, men det er ikke nødvendigvis optimalt for brukeren av den grunn. Vi skal være pragmatiske.

Annonse