Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook vil forbedre leseopplevelsen. Foreløpig er Instant Articles kun lansert for iOS. (Ill.: Facebook )

Slik skal de holde deg i Facebook-universet

Dette er «Instant Articles».

Det har ligget i kortene at Facebook skal komme med en tjeneste  som tilbyr innhold fra ulike medieaktører, men få detaljer har vært kjent – inntil nå. 

Vil holde på deg
Facebook har nå trukket sløret av Instant Articles – en ny tjeneste som enkelt og greit har som mål å holde deg lenger på innsiden av Facebook-universet. 

Med tjenesten får du ulikt medieinnhold fra tunge medieaktører, vi nevner i fleng: The New York Times, National Geographic, Buzzfeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel og Bild. 

Les også: Denne nyheten skremmer vannet av mediebransjen

Med Instant Articles vil artikler fra disse aktørene dukke opp på innsiden av Facebook-universet. 

God leseopplevelse
Gjengen som utviklet Paper (du vet, tjenesten vi spådde kunne bli en hit, men som tvert i mot ble en fiasko), har arbeidet med den nye innholdstjenesten. 

Dette innebærer at selve leseopplevelsen skal være svært god – blant annet er håndteringen av bilder visstnok gjort på en elegant måte, akkurat som i Paper-appen.

Interaktive kart og videoer som spilles av automatisk når man scroller over dem, er også noe av det som skal skille leseopplevelsen fra ordinære nettaviser. 

Les også: Schibsted: – Ikke aktuelt med Facebook-samarbeid

For lang tid
Mark Zückerberg har tidligere uttalt at det tar for lang tid å laste inn eksterne nettsider i Facebook-appen, og nettopp dette problemet adresserer de med Instant Articles. Her dukker, som navnet tilsier, artiklene opp umiddelbart. 

Men ikke alle ser så positivt på det Facebook nå lanserer.  fra Marketing Land er kritisk, mest på grunn av dette spørsmålet: Hva om Google gjør det samme? 

Sullivan frykter at nettets åpenhet står i fare dersom flere tunge IT-aktører slenger seg på. En slik trend kan medføre at friheten vår står i fare, mener han. 

Se for deg at artikler fra Google-søkeresultatene dukker opp på innsiden av Google-universetet, og at medieaktører betaler selskapet for å havne der. 

«Til tross for alle gode grunner (til å lansere slike tjenester, journ. anm), bekymrer jeg meg for hva det betyr når det frie og uavhengige nettet blir inngjerdet mellom Facebook og Google», skriver Sullivan. 

Kun iOS
Nå har det ikke skjedd enda, så man skal ikke ta sorgene på forskudd, men som Sullivan skriver kan Google bruke nøyaktige samme argumenter som Facebook, og dermed forsvare en eventuell lansering av en lignende tjeneste. 

Instant Articles, som er innebygd i Facebook-appen, er foreløpig kun tilgjengelig for iOS. Støtte for flere plattformer er på vei. 

 

Stikkord: facebook, Instant Articles