Såkalte Ad injectors er programvarer som sørger for å levere nye, eller erstatte, annonser som allerede befinner seg på en nettside.
Urovekkende tall
Ad Injectors har eksistert i en årrekke, men nå har Google skrevet et innlegg der de utdyper problematikken, og viser til noen sjokkerende tall.
Analyser teknologi-giganten har utført sammen med UC Berkley og Santa Barabara, viser at 5,5 prosent av alle unike IP-adresser som besøker Google, ser falske annonser.
I utvidelser
Annonsene kan komme fra en rekke ulike steder, men det har blitt stadig mer vanlig å slenge ved infisert programvare i nettleser-tillegg.
Annonse
Les også: Google fjerner utvidelser
Gjennom analysene fant de ut at at over 50.000 utvidelser kunne kapre nettleseren på et aller annet vis.
Skal presentere funn
Falske annonser kan i verste fall brukes for å hente ut sensitiv data fra brukere, men de kan også være legitime annonser, men som ikke har rett til å være plassert der de er.
Uansett ser Google på dette som et stort problem, og de vil presentere sine funn under IEEE Symposium on Security & Privacy senere denne måneden.
Kilde: The Next Web / Google