Hopp til navigasjon Hopp til innhold
(Ill.: Petter Krossbakken/ITavisen)

Denne nordmannen er en helt i et helt spesielt miljø

Spill: Gjenoppliver Segas siste konsoll.

Petter Krossbakken (25) hjelper Dreamcast-entusiaster til å spille mot hverandre etter at Sega og spill-utviklerne feilet tidlig på 2000-tallet.

Nådde ikke opp mot PS2
Segas konsoll ble lansert vinteren 1998 og ble deres siste.

Nøyaktig hva som gjorde at konsollen ikke ble en stor nok suksess kan debatteres, men det påpekes at Sonys hype av Playstation 2 og lite støtte fra stor-utviklere som EA og Squaresoft er to mulige grunner til at salget ikke gikk som ventet. Dessuten manglet de et stort nok markedsføringsbudsjett i USA (Kilde: Wikipedia).

Men konsollen lever fortsatt, blant annet takket god grafikk med tanke på konsollens alder og nettspill-mulighetene. Det er her den norske utvikleren kommer inn i bildet.

Best på nett før Xbox
«Dreamcast var den første konsollen til å støtte flerspilling via Internett rett ut av boksen, og hadde bred støtte blant utviklere til nettopp dette. Desverre har de fleste av disse spillene blitt stengt med tiden,» forklarer Krossbakken til ITavisen.

Krossbakken driver prosjektet dcserv.org for å gjøre det mulig å spille Dreamcast-spill på nett. Det er ikke en oppgave man blir ferdig med i løpet av en natt.

Forlatte prosjekter
For det er mye informasjon som må hentes frem igjen og dokumenteres. Spillene drar på årene, og utviklerne har for lengst forlatt dem:

«Mange Dreamcast spill (spesielt første og andre-parti titler) brukte en generell/generisk nettverksløsning SEGA utviklet in-house, og som er omtrent lik på tvers av platform og spill.

Jeg har nylig kommet over informasjon om hvordan pakkestrukturen er bygget opp for nettverksdelen i disse spillene etter utallige timer med forskning på området samt.

Jeg har testet og logget trafikken som klient, altså spillet, prøver å sende til server», forklarer han og avslører at han også har fått input fra tidligere ansatte fra blant annet SEGA.

Får hjelp fra utviklerne
For såpass teknisk er prosjektet at han trenger hjelp fra folkene som programmerte spillene for snart to tiår siden:

«Mange av disse utviklerne har vært veldig hjelpsomme i å prøve å huske hvordan ting ble laget, men spesifikke detaljer har det vært vanskelig å finne, det er jo rundt 15 år siden de jobbet med dette.

En del av dette nettverkskonseptet de utviklet har også blitt solgt videre til Nokia for å bli brukt på deres store satsing på spill til mobiltelefoner for omlag ti år siden.»

Lager egen serverprogramvare
Ikke bare må det innhentes dokumentasjon, en tidkrevende nok oppgave, men Krossbakken må til og med skrive sin serverprogramvare for å kunne få alle disse spillene tilbake på nett.

Dette er ikke utviklernes første involvering i programvare-utvikling. Krossbakken har tidligere bidratt til Linux-distroene Gentoo Linux og Arch Linux.

«Kunnskap og informasjonen jeg har tilegnet meg om emnet, samt hjelpen jeg har fått av utviklerne blir nå brukt til å gjenskape nye servere som baserer seg på pakkestrukturen jeg lager i C/C++. Den vil forhåpentligvis få en god spill tilbake på nett, slik at de titlene som hadde stort nett-fokus vil bli mulig å nyte igjen.»

Petter Krossbakken programmerer egen server-programvare for å få Dreamcast-spill på nett. (Ill.: Petter Krossbakken/ITavisen)

Slik kobles Dreamcast til nettet
Har du en Dreamcast hjemme du ikke bruker nettopp fordi du savner muligheten til å spille mot andre?

Konsollen har modem, men det er jo ikke mange igjen med fasttelefon, men løsningen er ganske enkel:

«Blant annet kan man dele nett-tilkoblingen fra en PC med et ekstern modem som konsollen ringer til, eller via bredbåndsrutere som har innebygget modem (f.eks Netopia R2020)».

Det finnes også et annet alternativ for spesielt interesserte. Produktet heter noe så generisk som «Broadband Adapter» og koster mellom 1000 og 1500 kroner

«Men til gjengjeld har man da den raskeste og enkleste oppkoblingsmetoden for de spillene som støtter den,» forklarer han.

Slik kobles spillene opp
Det er enkelt med nettspillet Quake 3 Arena, for fra menyen kan du skrive inn IP-adressen (her er et par servere) til serveren – ID Softwares spill er unntaket.

«Phantasy Star Online og de fleste andre spill gir deg ikke muligheten til dette.

Man må endre Internett-innstillingene i konsollen til å peke til en annen DNS-server (DC-Talk og Onlineconsoles.com har egne DNS-servere man kan bruke) som har lagt inn en «viderekobling» for de spesifikke adressene spillene prøver å nå (f.eks dreamcast.seganet.com), til de nye respektive serverne som fungerer.»

Et miljø har formet seg
Krossbakken påpeker at han ikke er alene interessen – det er et ganske så stort miljø rundt Segas siste konsoll:

«Dreamcast-felleskapet er stort, med mange dyktige fok på alle områder, og tidligere har også flere spill blitt gjenopplivet før jeg kom på banen med dcserv.org, blant annet Phantasy Star Online, Starlancer med flere.

Det er nettopp derfor det er spesielt givende å holde på med dette, fordi jeg føler det er mange som setter stor pris på hva som blir gjort, samtidig som jeg lærer enda mer om nettverksprogrammering på veien.»

Per i dag er Phantasy Star Online (v1 & v2), Quake 3 Arena, Starlancer, 4×4 Evolution, Maximum Pool, Planet Ring og Toy Racer. Flere titler er underveis.

Stikkord: Spill, utvikler