Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apples nye MacBook smelter sammen med iPhone og iPad-designet. Det er ikke tilfeldig. (Ill.: ITavisen)

MacBook er Apples nye iPad

Kommentar: En tilfeldighet, eller et veldig smart trekk?

iPad-salget fortsetter å være deprimerende lesning for Apple selv om de prøver å se det fra en positiv vinkel.

MacBook = iPad Pro?
Ingen har helt klart å fange årsaken til at iPad-en aldri ble den nye iPhone-en i salgsvolum. Ei heller ser det ut til at produktet har endret PC-markedet i samme grad selskapets mobil har.

Vi har lenge ment at en iPad, i sin nåværende form og i hovedsak grunnet OS-restriksjoner, er et konsumer-produkt for underholdning og korte epost-meldinger, og ikke en arbeidshest som er i nærheten av å erstatte en laptop – selv ikke med tastatur, til det er iOS fortsatt for begrenset. Synd, for ytelsen er der.

Da slo det oss hvor mye mer iPad Pro nye MacBook er sammenlignet med sine forgjengere etter testen vår.

Les også: Vår anmeldelse av MacBook.

Nesten tynn som en iPad, men mye mer kapabel
Den er nesten iPad-tynn, veldig lett, har de samme fargene og en berøringsflate som er mer lik flerberøringen på en mobil eller et nettbrett, enn en hvilken som helst annen bærbar fra en Windows-konkurrent.

Tygg litt på det: En MacBook med OS X kan blåse opp programmene slik at de dekker hele skjermen. Og hva gjør man for å bla mellom dem? Akkurat den samme gesten som på en iPad.

Når MacBook-en samtidig er så lett, hva er poenget med å ta med seg en iPad, iPhone og en MacBook?

Har man penger til Apples nyeste ville de aller fleste legge fra seg brettet hjemme – MacBook-en er jo en fullverdig PC og det med et veldig godt tastatur.

Feil strategi å ikke levere med tastatur
Microsoft gjør en helt annen greie ved å prøve å selge Surface som et nettbrett og en bærbare, men tastaturet må kjøpes separat og klikkes på. Mange foretrekker den mer tradisjonelle, og noe mer stødige, laptop-formen i fanget.

Det vi lurer på nå er om Apple visste at iPad-salget ville stupe før eller senere, og derfor designet nye MacBook til å bli en arvtager med tid og stunder (iPad Pro-ryktene har aldri overbevist oss helt, selv om det virker stadig mer troverdig at produktet kommer) når prisen kan presses godt under 10 000 kroner.

Selskapet er ikke redd for å kannibalisere egne produkter: Hva med en MacBook til 6000 kroner med ARM-brikkesett og 12 timers batterilevetid?

Stikkord: Apple, ipad, kommentar, macbook