Annonse


Vi har testet HoloLens

Silicon Valley (ITavisen:) Som en av de aller første i verden har ITavisen gleden av å presentere den første sniktitten inn i Microsofts høy-teknologiske fremtidsvisjon. Møt HoloLens.

Streng sikkerhet
Det første den lille gruppen av teknologijournalister fikk vite før demo-seansen var at ingen kameraer var lov.

Faktisk var hverken kamera, mobiler, nettbrett, klokker eller hvilke som helst andre dingser lov å ha med i det hele tatt (trolig har aldri en gruppe på åtte teknologi-journalister noensinne vært så lenge uten en mobil i hånda), så vi ble utstyrt med notatblokk og pen.

Alt ble låst inn i et skap på hotellet der Microsofts representanter var mannsterke. Det var mye sikkerhet rundt det hele – ikke så rart, dette er første gang utviklere og presse har fått lov å teste.

Annonse


Du kan lese mer om teknologien inne i brillene på Microsofts Lumia-blogg (merkverdig; Blir dette et Lumia-produkt?)

Pressebilde fra Microsoft. Vi fikk ikke lov å ta bilder selv. (Ill.: Microsoft)

Skype og Minecraft
Den første seansen var kun en demo. Vi ble brakt inn i en liten bygning satt opp for anledningen innenfor hotellområdet for å få en Skype-demonstrasjon.

En person hadde på seg HoloLens, en annen person satt i et annet rom med en Windows 10-maskin. På en stor skjerm over Microsofts HoloLens-utvalgte, ser vi nøyaktig det samme som brillene tryller frem (ikke helt, mer om dette senere), og legger over den virkelige verdenen.

Med HoloLens-brillene kan man flytte videosamtale-vinduet rundt som et hologram i sanntid uten at bildet forsvinner, og plassere den for eksempel på et bord i liksom-stua som var åsted for demoen.

Det ble også demonstrert hvordan man kan samarbeide med 3D-objekter HoloLens-personen drar og slipper rundt med elegante bevegelser. Begge kan tegne på de virtuelle objektene, og presentere dem for hverandre uten ventetid.

Det fortoner seg ikke helt slik, HoloLens-opplevelsen, fordi skjermarealet brillene viser er en god del mindre, men det er nærme. (Ill.: Microsoft)

Smart nok til å kjenne igjen vår verden
HoloLens vet hva som er fysiske objekter, derfor går heller ikke 3D-holografi-objektene igjennom dem, men plasserer seg fint på dem.

Hadde han øvd lenge på dette, eller er HoloLens så presis som det ser ut som?

Vi kunne ikke vente med å teste selv. Heldigvis varte denne demoen kun rundt fem minutter. Den siste delen ble viet en kort Minecraft-demo – de hadde laget en miniatyrversjon av Eifelltårnet i holografi-brillene, og Microsofts mann kunne så bevege Paris sin stolthet rundt i stua og manipulere høyden på bygningen.

Skulle vi endelig få teste selv? Ja, men ikke samme sted. Igjen ble vi eskortert til en annen del av hotellet, og atter en gang ble vi bedt om å låse inn sekkene og utstyret vårt.

Etter at de målte pupillavstanden vår (vår er på 60,5 – kanskje nyttig for Oculus?), var det endelig vår tur.

Endelig var det vår tur
Hver av oss ble eskortert inn i et eget rom. Vel inne møter vi to Microsoft-representanter. En av dem følger med, mens en annen guider oss gjennom vårt første møte med holografi-brillene.

Til å være den første enheten de viser frem, tar HoloLens seg like bra ut i virkeligheten som på bildene. De festes perfekt til hodet vårt med et lite hjul på baksiden man vrir rundt til det føles komfortabelt, og komfortable er disse å ha på seg.

De både ser, og føles, mye bedre enn Ouclus Rift. Utifra design og byggkvalitet kunne disse fint ha posert i Microsofts butikker i dag.

HoloLens sitter svært behagelig på hodet. Designet og byggkvaliteten er utmerket. (Ill.: Microsoft)

Dette fikk vi teste
Det første som slår oss når Microsoft-logoen lyser opp foran øynene våre er at bildet ikke dekker hele skjermen, men rundt 60 prosent av den (HoloLens har ingen problemer med briller, bare skyv dem frem og tilbake), men alt flyter i godt over 60 bilder i sekundet.

Det at man ser hvor panelet starter og slutter inne i brillene i forhold til den virkelige verdenen ødelegger oppevelsen- kanskje kalibrering av lysstyrke/panel-forbedringer vil gjøre susen?

Grafikken og kantutjevningen er god – HoloLens presenterer et langt penere bilde enn hva Oculus Rift er i stand til – uten sammenligning forøvrig.

Vi ble bedt om å ta kontroll på en Windows 10 maskin og flytte muspekeren fra PC-skjermen, og over til HoloGrafiske bygningen som kommer til syne når vi beveget hodet vårt i riktig retning i rommet.

Muspekeren brøt løs fra fengselet sitt på skjermen og over til holograf-verdenen vår helt uten videre. En magisk følelse.

Tilbake på PC-skjermen bruker vi en helt tradisjonell mus for å øke høyden på en bygning, og vips: Den samme bygningen blir større når vi titter til venstre med brillene. Fordelen er at man kan jobbe på PC-en med brillene på, og ikke minst se personer ved siden av deg.

Rørlegger-jobb
I den andre del av mini-demoen (alt i alt fikk vi prøve i rundt 7-8 minutter) ble vi geleidet til andre siden av hotellrommet hvor de hadde satt opp en liksom-murvegg. Med HoloLens kan vi se gjennom den.

Vår lille oppgave var å se oss rundt med HoloLens for å finne et rør. Vi finner røret, som liksom skal fjernes.

Når vi ser direkte mot røret lyser det opp blått. Ved å utføre en knipe-bevegelse med tommel og pekefinger en halv meter fra brystkassen dukker det opp en opptaksfunksjon som lar oss spille inn vår egen stemme: – Remove pipe.

Det er nyttig at den har innebygget høyttaler. For slike oppgaver trenger man ikke et HiFi-headset.

Vi trengte ikke å øve for å få til dette, men vi fikk dessverre ikke mulighet til å knipe og dra holografi-objekter, og slenge dem rundt. Vi har en følelse av at dette også føles like naturlig etter alle demo-ene vi har sett, og hva vi selv opplevde. Vi bommet aldri på gestene. Det føltes bunnsolid.

Microsoft snakker ikke om spill når det kommer til HoloLens, bortsett fra noen små Minecraft-innslag. De terper på at dette blir et flott arbeidsverktøy. (Ill.: Microsoft)

En spennende start
Og det var det. En veldig kort demo som føltes scriptet. Ikke scriptet i den forstand at det var juks, vi brukte virkelig brillene og gestene i lufta, men demonstrasjonene er designet til fingerspissene slik at alt fungerer knirkefritt for noen som aldri har testet dem før.

Det finnes nok svært lite innhold til disse enda, og det vil ta lang tid å programmere alt sammen.

Vi ble ikke blåst av banen like rått som når vi testet Oculus Rift for første gang (granater og eksplosjoner vil alltid være mer spennende enn å leke rørlegger og arkitekt), men dette er imponerende, det er det ingen tvil om.

Spørsmålet er bare når du kan handle HoloLens i butikken.

Annonse