Hopp til navigasjon Hopp til innhold
For alle andre ser ut som vi svømmer i drømme, men i vår Oculus Rift-verden klatrer vi på utsiden av en romstasjon. (Ill.: ITavisen)

Har det klikka helt for oss?

Silicon Valley (ITavisen): Neida, vi er i verdensrommet.

Silicon Valley (ITavisen:) Selskapet Opaque Multimedia har nok ikke så mange hørt om – Microsoft Kinect og Oculus Rift desto fler.

Det er dette Kinect er laget for
Kinect tok aldri av som Microsoft hadde håpet på, men det kan nok være fordi selskapet ikke har sitt eget VR-headset.

For det er det forholdsvis ukjente selskapet Opaque som igjen har gitt liv til Kinect i kombinasjon med Oculus Rift utviklerversjon to.

Grafikken kommer seg i fort tempo
Vi tester for tiden Oculus’ VR-headset, men med gamepad. Den siste brikken i puslespillet er at du er kontrolleren, og det er det vi fikk teste på Microsofts Build-messe.

I klippet under ser du oss fomle rundt med armene i et forsøk på å klatre opp en stige utenfor en romstasjon.

Grafikken er godt over snittet hva vi er vant til fra Oculus-demo-er med flotte detaljnivåer, men det er jo Kinect som er prikken over i-en. For en innlevelse det gir.

Den siste viktige finpussen gjenstår
Når det er sagt: Dette er langt fra ferdig programvare. Vi merket at vi ble flinkere bare i løpet av de få minuttene vi testet, men vi la også merke til at presisjonen ikke sitter helt, noe den er nødt til å gjøre i et forbrukerprodukt.

Vi snakket med Opaques representant som avslørte til oss at svært mange investorer er gira på å få dette ut på markedet ASAP, men de har is i magen. Smart.

Gi det et par år
For de vet at Oculus ikke er ferdigutviklet og at det gjenstår en god del arbeid, men de har kommet langt.

Det er mye som må modnes først, selv om dette imponerer i demo-sammenheng.

Når Sonys headset til Playstation 4 kommer neste år, da kan vi begynne å se frem til å kaste gamepad-en på konsollene.

Stikkord: kinect, oculus, Silicon Valley