Hopp til navigasjon Hopp til innhold
YouTube vil tilby deg muligheten til å omgå reklamen, men da må du betale. (Ill.: YouTube / Winbeta)

Snart slipper du reklamen

YouTube blir reklamefri dersom du betaler.

ITavisen har tidligere skrevet at YouTube kan komme med en betalingsbasert abonnementstjeneste som er reklamefri. 

Sist gang vi hørte om dette var det bransjebladet Variety som meldte nyhetene. Denne gangen kommer det fra en kilde som er enda et hakk mer troverdig; nemlig YouTube selv. 

Reklamefri fra juni i år? 

Videogiganten skal ha sendt ut en e-post til flere YouTube-partnere der de opplyser om at de arbeider med en reklamefri tjeneste. 

«Vi skal tilby fans en annonsefri versjon av YouTube mot en månedlig avgift. Ved å opprette et betalt tilbud, vil vi generere en ny inntektskilde som vil supplere de raskt voksende annonseinntektene», skriver YouTube. 

E-posten opplyser videre om at YouTube-partnere må godta de nye vilkårene i verktøyet Creator Studio Dashboard, og at endringene vil tre i kraft i juni 2015. 

Med andre ord: om et par måneder vil vi trolig kunne få reklamefri video på YouTube, dersom vi betaler en slant med penger. Hvor stor denne summen blir, vet vi ikke enda. 

Her er et større utdrag fra e-posten som selskapet har sendt ut til sine partnere: 

«Dear YouTube Partner,

Your fans want choices. Not only do they want to watch what they want, whenever they want, anywhere, and on any device they choose, they want YouTube features built specifically with their needs in mind. Over the past several months, we’ve taken bold new steps to bring these experiences to life. Since inviting hundreds of thousands of fans into our YouTube Music Key Beta, we’ve seen tremendous engagement. And we’ve seen an equally enthusiastic response for our new YouTube Kids app, designed to give families a simpler and safer video-viewing experience— it’s already crossed 2 million installations in less than one month.

We’re excited to build on this momentum by taking another big step in favor of choice: offering fans an ads-free version of YouTube for a monthly fee. By creating a new paid offering, we’ll generate a new source of revenue that will supplement your fast growing advertising revenue.

So what’s next?

Launching a new paid offering will require us to update your terms through your Creator Studio Dashboard—a process that should feel familiar to anyone who went through a similar process three years ago when we began distributing and monetizing your content on mobile devices. Today, mobile represents over half of all watchtime and mobile revenue is up 200% in the last year. Just as with mobile, we’re confident this latest contract update will excite your fans and generate a previously untapped, additional source of revenue for you. Please look out for our notification, review it and let us know your thoughts.»

Kilde: Android Authority

Stikkord: Google, youtube