Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Michael Abrash gleder seg enormt til å lansere Oculus Rift i forbrukerversjon, trolig neste år. Panel- og sensor-teknologien har endelig blitt kraftig, presis og billig nok til virkelig å transportere spilleren til en ny verden. Hva er virkelighet bestemmes av hjernen vår - den kan «lures» som aldri før. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Spill-legende ga oss hakeslepp med VR-demo

Silicon Valley (ITavisen): Er det rart vi gleder oss?

San Francisco (ITavisen:) Vi var tilstede på Facebooks F8-messe andre og siste dag.

2016 er året
Som vi skrev i går: VR er allerede veldig stort for bransjen, men det er ikke før i 2016 at VR-brillene fra Oculus og Sony kommer i forbrukerversjoner.

Vi står på startstreken. Michael Abrash (ID Software og Microsoft) og John Carmack (ID Software) hos Facebook-eide Oculus er snart klare til å lansere forbrukerversjonen av Rift.

Nåværende prototype heter Crescent Bay, trolig skal det lanseres enda en versjon før forbrukerversjonen kommer en eller annen gang neste år.

Det var altså Abrash som stod på scenen i dag morges California-tid. Han mimret tilbake til sin første datamaskin for 33 år siden, og regnet ut at ytelsen på datamaskinene våre har økt 1 milliard ganger siden han var et barn.

Abrash sin første maskin. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

VR ble godt formulert av spillefilmen The Matrix fra 1999. Abrash bruker den stadig som inspirasjon i sitt arbeide med VR-teknologi. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Den nyeste Rift-prototypen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Lite konkret
Vi var veldig sultne på noe konkrete vedrørende forbrukerversjonen av Rift, men Abrash er et kode- og matte-hode, og brukte istedet all tid på å snakke om hvor langt vi har kommet og hvorfor 2015 er året VR-teknologien modnet.

Abrash har drømt om VR som alle andre spillutviklere i tiår, har lest masse science fiction-bøker om temaet, og ser på Matrix for motivasjon.

Øynene våre er ikke så rå som vi liker å tro. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

Det er fortsatt rom på for store forbedringer i alle aspekter av VR-teknologien. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

EVE: Valkyrie – det mest lovende VR-spillet?
Store deler av presentasjonen ble dessuten brukt til optiske illusjoner – ikke så veldig spennende for deg som leser.

For å virkelig banke igjennom at VR virkelig her er på en måte vi bare kunne drømme om på 90-tallet, spilte Abrash av dette klippet fra det kommende VR-spillet EVE: Valkyrie som kommer til Oculus Rift (PC) og Project Morpheus (PS4) neste år.

Er et rart vi gleder oss når vi ser ting som dette?

Stikkord: facebook, oculus, Silicon Valley, vr