Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook skal nå levere nyheter. Kan dette endre mediebransjen? (Ill.: Skjermdump / Facebook)

Denne nyheten skremmer vannet av mediebransjen

Facebook har inngått samarbeid med tunge medieaktører. Men kun utvalgte får være med.

Facebook har blitt en ekstremt viktig kanal for tradisjonelle medier. Gjennom Facebook får man både gratis og betalt markedsføring, men verdien er enorm siden det sosiale nettverket har så mange brukere. 

Eksklusivt på Facebook

Nå skal Facebook trolig gjøre noe som vil skremme mange medier. Selskapet skal være i samtaler med flere tunge aktører, og samtalene handler om noe som aldri før er gjort i Facebook-sammenheng: Integrering av nyheter i nyhetsstrømmen ved hjelp av tredjepartsaktører. 

I dag får du allerede innlegg fra sider i nyhetsstrømmen din, men dette er mye mer omfattende enn som så. Her er det snakk om at medieaktører som inngår avtaler med Facebook, skal publisere nyheter direkte og sømløst på selve Facebook-plattformen. 

Direkte i nyhetstrømmen

Både New York Times, Buzzfeed og National Geographic er blant aktørene som allerede har vært i samtaler med Facebook.

Dersom New York Times informasjon stemmer (burde stemme når det kommer fra en avis som skal være med i samarbeidet), vil brukere snart få nyheter og innhold fra mediene servert i nyhetsstrømmen.

Innhold som ellers ville vært tilgjengelig gjennom vanlige lenker, slik det er i dag, vil istedet vises i sin helhet på Facebook. 

Ifølge New York Times skal medieaktørene også tjene på dette i og med at de skal få en del av reklameinntektene som vises ved siden av innholdet. 

8 sekunder for lang tid

Facebook har også tidligere uttalt at de ønsker å forbedre konsumeringen av innhold på nettet. Zückerberg og co mener at det tar for lang tid å lese nyheter på Facebook i dag. 

De hevder at det tar rundt 8 sekunder fra man finner innholdet og til det er åpnet i Facebooks innebygde nettleser. Det er for lang tid, mener selskapet. 

Foreløpig skal det være kun New York Times, Buzzfeed og National Geographic som har inngått avtaler med Facebook, men det kan komme flere aktører med i tiden fremover, skal vi tro kildene.

Integreringen av nyhetene fra aktørene skal gjennomføres iløpet av de neste månedene. 

Kilde: The Next Web / New York Times

Stikkord: Buzzfeed, facebook