Annonse


Det kan være direkte farlig å laste ned Blizzard-spill

En feil i Battle.net-programmet til spillselskapet Blizzard forårsaker voldsom CPU-bruk.

Stor feil fra kritikerrost selskap
Studioet står bak storspill som World of Warcraft, Starcraft-serien og Diablo, og er derfor regnet som en tungtvekter i bransjen.

Men likevel har de enda ikke rettet feilen som på visse systemer gjør at programmet bruker noe voldsomt med CPU-ressurser på å laste ned og oppdatere spill.

Kjenner til problemet, er fortsatt ikke rettet
Det er flere tråder om problemet fra vinteren i fjor og helt tilbake på tampen av 2013.

Annonse


Blizzard er kjent med problemet, men har enda ikke klart å oppdatere programmet slik at det igjen er trygt å oppdatere.

Dette skrev Blizzard i oktober i fjor:

«Det er et kjent problem med visse oppdateringer at Agent forårsaker overdreven CPU-bruk. Vi undersøker problemet i dette øyeblikk, og arbeider med å sette sammen en feilretting som kommer i en kommende oppdatering.»

PC-bruken skyter til himmels når man laster ned. Sekundet man pauser nedlastingen går alt tilbake som normalt, selv nå programmet kjører. (Ill.: ITavisen)

Skummelt
Vi opplevde selv, til vår store forskrekkelse, at CPU-en plutselig hoppet opp i 85 grader i en godt kjølt Intel Core i5-maskin. Vi ble tipset om å fjerne hastighetssperren, men dette hjalp ikke.

Har man en dårligere kjølt maskin, eller enda verre: Montert CPU-kjøleren feil, kan programmet i verste fall ta knekken på maskinen om man er uheldig.

Derfor bør du følge med på CPU-temperaturen (dette programmet gjør nytten) om du har merket plutselige CPU-«spikes» i Windows sin oppgavebehandler.

Annonse