Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Reuters nettsider er utilgjengelig i Kina. Årskane er foreløpig ikke kjent. (Ill.: PHILIP JÄGENSTEDT / FLICKR)

Kina blokkerer verdens største nyhetsbyrå

Nå er det ikke mulig å besøke Reuters nettsider.

Reuters ble i dag blokkert i Kina – dette melder de selv på sine nettsider

Nyhetsbyrået havner med dette i selskap med både Bloomberg, New York Times og Wall Street Journal. Samtlige av disse amerikanske avisene har vært blokkert en stund allerede. 

Ikke første gang

Også for noen år siden opplevde Reuters å bli sensurert i Kina, men det var bare midlertidig. Hvorvidt Kina nå blokkerer byrået midlertidig eller permanent denne gangen, vites ikke. 

«Reuters er forpliktet til å praktisere rettferdig og nøyaktig journalistikk verden over. Vi erkjenner at nyheter fra Kina er svært viktig for alle våre kunder, og vi håper at sidene våre blir åpnet i Kina snart», skriver Reuters i en uttalelse på sine nettsider. 

Kontroversielle saker

Det er usikkert hvorfor Kina har valgt å blokkere byrået akkurat nå. Ofte er det kontroversielle saker som bidrar til slik sensur, men om dette er tilfellet denne gangen, vet vi foreløpig ikke. 

Kilde: Reuters

Stikkord: kina, Reuters