Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung-brukere sliter med en rekke problemer etter Lollipop-oppdateringen. (Ill.: Trond Bie / Itavisen)

Brukerne raser etter mislykket Samsung-oppdatering

Men Samsung vil ikke si hva som har skjedd.

ITavisen har de siste dagene mottatt en rekke tips fra frustrere lesere. Årsaken til frustrasjonen er en oppdatering Samsung slapp til Galaxy s5 for kort tid siden.

Oppdateringen skulle rette en del feil som dukket opp hos brukere som installerte Android 5.0 Lollipop, men førte istedet bare til flere problemer. 

Les også: Android 5.0-kaos for Samsung

Flere S5-brukere melder at oppdateringen har ført til en rekke problemer – blant annet er systemkrasj og internettproblemer noe av det som er rapportert. 

– Oppdateringen har gjort at telefonen lagger og er tom for minne hele tiden. Programmer slår seg av av seg selv, forbindelsen til nettverket forsvinner og strømforbruket er hinsides. Dette er ikke snakk om små bugger, men kritiske feil som gjør telefonen ubrukelig, sier en tipser til ITavisen.no. 

Samsung Norges Facebook-vegg er også fylt opp av klager fra brukerne. Det er tydelig at dette problemet rammer mange personer. 

Ny oppdatering skal rette feil

ITavisen har tatt kontakt med Samsung Norge for å få klarhet i hva som har skjedd, men selskapet er lite interessert i å si noe, annet enn at en oppdatering nå er lagt ut. 

– Vi har lagt ut en ny oppdatering som vil løse de utfordringene som kundene har. Denne er ikke sendt som FOTA, men kunden må gå inn å laste den ned via Innstillingsmenyen på GS5, sier Stig-Ove Lango i Samsung Norge, til ITavisen. 

Dette gjøres for øvrig via Innstillinger – Om enheten – Programvareoppdateringer – Oppdater nå.

– Kan ikke si mer

– Hva har egentlig skjedd, og hvordan skal brukerne forholde seg til å ha tilnærmet ubrukelige telefoner etter oppdateringen?  

– Vi kan dessverre ikke si noe mer, annet enn at vi har lagt ut en oppdatering og at det vil komme en ytterligere oppdatering innen utgangen av måneden.

Forbrukerrådet har dette å si om hvilke rettigheter man har som kjøper: 

«‹Har du kjøpt telefonen din til eget bruk fra en butikk er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Du har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, og en telefon regnes å ha tre og ett halvt år til fire års levetid. 

Hvis oppdatering av programvaren fører til problemer med telefonen din, vil du ha rett til å få den reparert. Du har rett på lånetelefon hvis man vet at reparasjonen tar over sju virkedager. Reparasjonen skal skje innen rimelig tid. Hvis ikke så vil du kunne ha rett på prisavslag, eller pengene tilbake. Alt ettersom hvor stor feilen er. 
 
Opplever du feil med mobiltelefonen din så ta kontakt med selger så fort som mulig. Forbrukerrådet kan megle i saken om ikke du og selger blir ening. Du finner klagehjelp på forbrukerrådet.no» 
Stikkord: galaxy, s5, samsung