Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung ser på muligheten til å servere sine kunder plutselige pop-up-reklamer, men unnskylder at det plutselig skjedde i Australia. (Ill.: Samsung)

Plutselig poppet Pepsi-reklame opp på Samsung TV-en

– En teknisk feil.

Samsung forklarer plutselige Pepsi-reklamer på sine nett-TV-er i Australia som en teknisk glipp.

En teknisk feil?
Den pinlige episoden kommer kun dager etter at selskapet advarte mot at alle samtaler man har foran en Samsung smart TV, når mikrofonen er aktivert, blir sendt til tredjepart for å kunne levere tilleggsfunksjoner.

Rammede kunder opplevde at reklamen kom hvert 20 til 30 minutt når brukerne så på lokalt lagret innhold med programmer som Plex og med den australske tjenesten Foxtel.

«Etter omlag 15 minutter ble skjermen svart for deretter å halvveis fylles opp av en 16:9-reklame for Pepsi,» fortalte en Foxtel-bruker.

– Vi beklager
Dette er hva Samsung har fortalt oss vedrørende episoden i Australia:

«Vi er klar over en situasjon som har medført at noen smart TV-brukere i Australia opplevde programopphold i form av reklame. Dette ser ut til å ha skjedd ved en feil, og vi undersøker for tiden hva som har skjedd. Dette har topp-prioritet hos oss.

Situasjonen har hittil kun blitt rapportert i Australia. Vi unnskylder for ulempen dette har medført våre kunder.»

Faktum er at Samsung altså har snakket med Pepsi om en reklamekampanje, men om det er var meningen at reklamen skulle fungere på denne måten, eller om den egentlig skulle poppe opp i en annen region, det blir spekulasjoner på det nåværende tidspunkt, men Samsung uttalelse til australske medier for oss virkelig til å lure på hva TV-strategien til selskapet er.

Dette sa de til Cnet
Til australske Cnet har Samsung nemlig forklart nesten det samme som pressemeldingen vi fikk til denne artikkelen, men legger til et viktig punkt (red.anm: kursiv utheving er vår):

«Dette skjedde ved en feil i forbindelse med en nylig programvareoppdatering som ikke var ment for det Australske markedet.

Vi kan bekrefte at denne hendelsen nå er rettet, og at det ikke er noen nåværende planer om å introdusere denne type reklame i Australia i nær fremtid.»

Enda mer reklame på vei?
Utviklingen er uansett uheldig om det plutselig skulle poppe opp reklame på nett-TV-er fra Samsung flere år etter at de respektive produktene har latt kundene se på TV-reklamen sin i fred uten å bli plaget med enda mer uønsket markedsføring.

Dette er ikke første gang Samsung-kunder opplever plutselig, uønsket reklame. I januar klagde tekno-journalist David Chartier på denne reklamen fra Yahoo!.

Kunder i visse deler av verden må også ta stilling til spørsmål relatert til reklameinngrep som dette, komplett med gjennomsiktig bakgrunn og et språk som gjør alt det kan for å villede kunden:

«By either selecting that I agree or by not selecting that I disagree, I agree to the Yahoo! Connected TV Terms of service.»

 

Kilder:
Samsung
The Verge
Cnet

Stikkord: personvern, reklame, samsung, tv