Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Asiatiske marked krever store mobiler, så enkelt er det. (Ill.: Apple)

Apple knuste Samsung og Sony i deres egne land

Voldsom vekst i november.

Samsung har ikke bare lenger asiatiske selskap å frykte hjemme.

Alle presser Samsung
Xiaomi startet opp i Kina i april 2010, og har hatt en eksplosiv vekst de siste årene, men det er ikke bare asiatiske konkurrenter Samsung taper markedsandeler til.

Også Apple har startet å gjøre det godt i regionen, trolig mye takket være 5,5 tommer store iPhone 6 Plus.

Større enn LG i Korea i november
Ferske tall fra Counterpoint Research avslører nemlig at Apple økte sin markedsandel i Korea fra 15 prosent (før iPhone 6) til 33 prosent i november.

Dette gjør dem også større enn LG.

Frem til november, før lanseringen av Apples nye mobiler, var Samsungs markedsandel i hjemlandet rundt 60 prosent. Nå er dette tallet på 46 prosent.

– Ingen har klart det tidligere
Tom Kang fra Counterpoint setter det i perspektiv:

«Ingen utenlandsk merkevare har klart mer enn 20 prosent i Koreas smartmobilmarked noensinne.

Markedet har alltid vært dominert av Samsung, men iPhone 6 og 6 Plus har gjort en forskjell her.»

Sony presses ned
Apple har også økt i Sonys hjemland Japan, der de karret til seg 51 prosent av salget i november. Sony? De er nummer to med 17 prosent markedsandel i samme måned.

Det er tøffere i Kina for California-selskapet. Der havnet de nemlig på tredjeplass med 12 prosent i november. Xiaomi har 18 prosent av markedet, mens Lenovo har 13 prosent.

Samsung per november 2014 i samme land har falt helt ned til fjerdeplass med 9 prosent markedsandel.

Selv om iPhone tradisjonelt fortsatt står ganske svakt i forhold til konkurrentene i Kina endrer dette seg nå i en voldsom fart i november: De vokste nemlig med 45 prosent i forhold til i fjor.

 

Kilder:
WSJ
Counterpoint Research

Stikkord: Apple, samsung, xiaomi