Hopp til navigasjon Hopp til innhold
De aller fleste spillene som er bygget for DirectX 12 kommer ikke på markedet før i juletider. The Witcher 3, som er utsatt til mai, får støtte for DirectX 12 i ettertid, og vil derfor ikke ha like stor nytte av den nye plattformen som spill som er laget for tolvern fra bunnen av. (Ill.: CD Projekt RED)

Derfor kjører spill-PC-en din med brekket på

Spill: DirectX 12 kan utnytte all kraften.

«Til forskjell fra tidligere versjoner er DirectX 12 annerledes nok til at det er enkelt å forklare.»

– Ikke tro på dette
Slik innleder 
Brad Wardell (Twitter) innlegget «DirectX 11 vs. DirectX 12 oversimplified». Wardell jobber i Windows- og spill-programvarehuset Stardock.

Så hva er egentlig bedre med versjon tolv?

En av tingene vi selv har hørt, og videreformidlet, er at den nye versjonen bringer maskin- og programvare nærmere hverandre.

Dette er bare tull ifølge Wardell, og heller ikke noe poeng:

«Hver gang jeg hører noen si at X-programvare gjør det mulig å komme nærmere maskinvaren, har jeg lyst å riste dem. Ingenting av dette har noe med det å gjøre. 

Alt handler om kjerner.

Å komme nærmere maskinvaren er relativt meningsløst i forhold til hvor vi er nå. Det er nesten like ille som de folkene som mener at vi bør injisere assembly-språk inn i kildekoden. Vi har kommet mye lenger enn som så.»

Les også: Xbox One-ytelsen blir bedre med DX12, men…

Derfor er DX 12 så viktig
Hvorfor? Jo, som sagt handler alt om kjerner. Vi lar Wardell forklare:

«I fjor høst lanserte Nvidia GTX 970. Kortet har 5,2 milliarder transistorer, og støtter allerede DX 12. Produktet har tusenvis av kjerner. Med DX 11 kan kun kortet snakke med én av dem om gangen.

Samtidig er det jo slik at PC-en din kanskje har fire, åtte eller enda flere CPU-kjerner. Det er det samme problemet der: Kun én av dem kan snakke med GPU-en av gangen.»

Foruten bedre ytelse, vil lys-effekten bli mye flottere i spillene med DX 12.

Les også: Så mye kjappere kjører Windows 10 spillene.

Frigjør kjernene, Microsoft!
For å grov-oppsummere:

At skjermkort og CPU har en haug med kjerner hjelper svært lite når programvaren (DirectX) ikke kan snakke med mer enn én av gangen.

Det er direkte ufint med tanke på hvor mange år bransjen har markedsført fler-kjerne-CPU-er og skjermkort.

Men redningen er her, for i teorien kan DX 12 snakke med alle kjernene på skjermkortet samtidig. Wardell påpeker at AMD Mantle (les dette om du har AMD-skjermkort) allerede gjør dette.

Han omtaler Mantle-resultatene som «spektakulære».

«Faktisk er det slik at i de fleste testene så er resultatene nesten ikke til å tro. Jeg har tatt del i lukkede møter der vi har diskutert hvor utrolig det er at 40 prosent ytelsesforbedringer nå anses som lite.»

Ingenting skjer av seg selv
Så når DirectX 12 lanseres til Wi
ndows 8 og nyere (det er usikkert om Windows 7 blir støttet, OS-et støttes jo ikke lenger med annet enn sikkerhetsoppdateringer), blir så spillene magisk kjappere? Nei, det er opp til utviklerne, men også andre faktorer spiller inn:

«Utviklerne må skrive spillet slik at det kan kommunisere med GPU-en gjennom flere kjerner samtidig. De fleste spill, også de nyeste, er laget slik at kun én kjerne er dedikert til å snakke med GPU-en.

For det andre hjelper dette kun om spillet er CPU-bundet. De fleste spill er laget sånn. Jeg tror ikke jeg har merket meg et moderne Nvidia-kort være GPU-bundet.»

Xbox One får også DX 12
Og for de av dere som hadde håpet at Xbox One automatisk vil banke Playstation 4 når DirectX 12 kommer?

Beklager, men Wardell kan mer eller mindre garantere at Sony vil finne sin egen måte å gjøre omtrent det samme på.

De første spillene laget for DirectX 12 kommer vinteren 2015. Omtrent alle Nvidia-kort med Fermi-kjerne eller nyere er støttet. Har du AMD må du kortet være GCN-basert (Graphics Core Next) – det betyr utvalgte Radeon R7, R9 og HD 7000-kort

Intel Haswell og nyere har også støtte for DirectX 12.

 

Kilde:
Little Tiny Frogs

Stikkord: directx, Spill, windows