Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Halo er et venterom med melankolsk heismusikk. (Ill.: ITavisen)

Vi føler oss lurt

Spill: Kommentar: Når kan vi begynne å spille Halo?

Allerede lanseringsdagen 11. november 2014 lovte folkene bak Halo, Microsoft-studioet 343 Industries, bot og bedring.

Irritasjonen vokser
Men så sitter vi her 13. januar 2015 og opplever fortsatt store problemer med å koble oss til flerspiller-kamper. Vi har faktisk sovnet foran skjermen på jakt etter spillere.

Hva er det som skjer? Er det serverne? Er det spillet? Eller er det begge deler som ikke klarer å snakke sammen?

Uansett har vi fått nok av å være beta-testere for et produkt som selges til full pris.

Les også: Halo har problemer tredje uka på rad.

En jobb
Det er nemlig dette som er det største problemet akkurat nå: Man finner rett og slett ikke folk å spille mot, og om man finner noen er lagene ofte ujevne og man blir nødt til å spille mot spillere som har mange flere timer under beltet (for noen tålmodige sjeler).

De av dere som har testet samlepakken de siste par dagene har nok lest meldingen i spillet.

Der loves det igjen forbedringer, og et nytt grensesnitt. Sistnevnte er ikke så mye å skryte av nei, men det er det minste problemet spillet har akkurat nå.

For få muligheter
En annen ting som plager oss er at det ikke er mulig å definere mer nøyaktig hva man vil spille. Spillelistene er meislet i stein.

Eksempel: Vi liker Halo 4 godt fordi det er mulig å løpe, kartene er gode og grafikken bedre, men det er ikke mulig å spille bare Halo 4 (spillelistene inkluderer flere spilletyper og Halo-spill) – nei, da må man lage et egendefinert spill uten spillere, og håpe på at noen svipper innom. Mer venting, altså.

Samfunnet vender dem ryggen
Frustrasjonen er til og ta å føle på i tråden «Den nyeste oppdateringen fra 343I» (fra 11. november) i halowaypoint.com-forumet.

154 sider senere og problemene er fortsatt ikke rettet. Hvor lenge til skal vi være beta-testere for et produkt til 549 kroner?

Vi får en ekkel følelse i munnen av at spillet bare er laget for å få folk til å beta-teste den kommende stortittelen Halo 5: Guardians (testingen er over førstkommende søndag).

Det er neppe så svart-hvitt, men tanken er vanskelig å legge fra seg når det ikke settes inn mer ressurser enn dette på et produkt som egentlig skulle vært ferdig i fjor.

Stikkord: halo, kommentar, Spill