Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kritiske røster med insiderkjennskap til Amazon er redde for at Bezos visjon for Amazon viskes ut med for mange typer produkter og satsinger. Avbildet: Bezos fra oktober 2012. (Ill.: REX/All Over Press)

– Amazon-sjefen leker Steve Jobs

Har han gått for langt?

Journalist Austin Carr fra Fast Company har skrevet en dyptgående artikkel om Amazon, eller rettere sagt: Jeff Bezos.

Les også: Historien om Ballmers Microsoft.

Amazon – med alt, for alle
Som Jobs var Apple, er Bezos Amazon, men sett fra et økonomisk ståsted kunne ikke forskjellen ha vært større:

Apple er en av verdens rikeste selskap uansett bransje, mens Amazon fortsatt ikke tjener penger etter 21 elleville år med prøving og feiling.

Selskapet gjør alt for å bli verdens største og mest elskede med en forretningsstrategi som ofte innebærer å selge produkter med tap for å «lure» kunden inn i et edderkoppnett av Amazon-produkter.

Amazon anno 2015 lager sine egne bleier, er store på sky-tjenester og produserer film. Har Bezos gått for langt?

Jobbet fire år med fiaskomobil
Artikkelen er skrevet etter intervjuer med en rekke Amazon-medarbeidere og personer som tidligere har jobbet for tungvekteren.

Intervjuene avslører en misnøye med selskapet, for de som har sett selskapet vokse opp, og vært en del av veksten, mener at selskapet prøver å gjøre for mye, og at Bezos ikke har smak nok til å sitte og diktere de minste design-detaljer på en kommende mobil ovenfor sine medarbeidere.

Visstnok var det akkurat det han gjorde med stor-floppen Fire Phone som selskapet startet med allerede i 2010.

Det kommer mer
Fire Phone er nok en av mange første forsøk, som Kindle også har vært.

Vi kan regne med å se flere dingser fra Amazon i tiden som kommer. De kommer neppe til å gi seg før de har en hit, og det må være med et produkt folk har på seg eller i lomma hele dagen for å øke salget av produkter fra Amazon.com.

Tidligere Microsoft-sjef Steve Ballmer kritiserte på tampen av året Amazon for ikke å tjene penger:

For dyr og for dårlig
Bezos gikk ifølge artikkelen i en klassisk felle: Hva synes jeg er kult, istedet for å gå i skoene til den jevne mobilbruker.

Produktet endte opp som en flopp fordi den var alt for dyr, hadde mange gimmick-funksjoner Amazon brukte mange år på å utvikle, og det faktum at den ikke er i nærheten sexy nok til å konkurrere mot Apple, HTC og Sony.

En direkte årsak til at Amazon laget sin egen mobil, og kommer til å fortsette å prøve og feile, er at de har utrolig liten margin på produktene sine.

Svært lave marginer å gå på
Så lav er marginen at det bare er å glemme å gi Apple 30 prosent av fortjenesten, for eksempel ved salg av bøker – derfor forsvant også muligheten til å handle bøker direkte fra Kindle-appen til iOS for noen år tilbake.

De må derfor koble sammen dingsene folk bruker, mot butikken sin i mye større grad.

De som kjenner selskapet spør seg igjen etter lanseringen av et nytt produkt: Har Bezos gått for langt denne gang, eller haler han det i land som han gjorde med Kindle ved å fortsette å prøve og feile?

«Verden trenger ikke en ny Steve Jobs, de vil ha Jeff Bezos slik han var før.»

 

Kilde:
Fast Company

Stikkord: amazon, bezos