Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Telenor har knyttet Blizzard og Valve sine spillservere som ligger i Europa, tettere til sin egen infrastruktur for å gi kundene en bedre spill-opplevelse. (Ill.: Telenor)

Telenor gir ekstra-fart til Valve og Blizzard-spill

Spill: – Ny avtale i havn.

Telenor kobler Blizzard og Valve-spill nærmere eget nett for å gi kundene sine en kjappere flerspiller-opplevelse.

Nye avtaler
«Telenor har i lengre tid jobbet mot de største spillaktørene for å sikre enda bedre kvalitet for norske og nordiske nettspillere, og nå har vi på plass nye peeringavtaler med Blizzard og Valve Corporation, som i praksis flytter deres servere tettere på kundene våre», melder Snorre Corneliussen, bredbåndsekspert i Telenor Norge i pressemeldingen.

Telenor har sitt eget system for å ta hånd om alle globale Internett-forespørsler til Norge.

Dette kalles samtrafikk (peering), og muliggjør kjappere tilkobling mellom Telenors nett og nettet til en utelandsk leverandør.

Det er ikke båndbredden alene som bestemmer hvor god opplevelsen blir:

«Når online-spillerne henter informasjon og spiller i sanntid med andre spillere verden over, er det ikke nødvendigvis kapasiteten i bredbåndet som avgjør spillopplevelsen, men hvor mye forsinkelse i datatrafikken som oppstår.

Selv om datainformasjon hentes ofte, er gjerne datamengdene i seg selv relativt små.

Utfordringen som mange spillere vil kjenne seg igjen i er «latency», altså forsinkelsen mellom serveren og datamaskinen eller spillkonsollen hjemme.

Slike forsinkelser påvirkes av hvor mange nivåer informasjonen skal igjennom på reisen fra utlandet og inn til Norge», forklarer Corneliussen. 

Fra Blizzard of Valves EU-servere, og inn til Telenor
«Trafikkavtalene som nå er inngått med Blizzard og Valve Corporation, gjør at trafikken loses fra selskapenes europeiske servere og direkte inn i Telenors nett. Helt konkret betyr det at forsinkelsen blir redusert.

Med andre ord får nettspillerne nå en enda bedre spillopplevelse, og avtalene tilrettelegger for at de raskere kan respondere på det de andre spillerne gjør under spillets gang», forklarer Corneliussen.

Trafikken opp over 50 prosent
Fakta om Telenors-nett:

* Siden i fjor har trafikken i Telenors bredbåndsnett gått opp med 52 prosent. 
* 60 prosent av trafikken utgjør video. Netflix står for 20 prosent av trafikken, mens YouTube tar opp 12 prosent av trafikken. 
* Cirka 40 prosent er ordinær surfing, bruk av sosiale medier, nyheter og søk. 
* To prosent av trafikken i Telenors nett er direktesendt overføring av videospill.

 

Kilde:
Telenor pressemelding

 

Stikkord: blizzard, Spill, telenor, valve