Annonse


Dette kan være redningen for uheldige iPhone-eiere

Apple-produkter er en god del billigere i USA, noe som frister mange nordmenn til å handle når de ferierer.

Radiosenderne er ikke identiske
Men det er ikke bare bare om man handler en iPad WiFi+4G eller en iPhone, og noe skulle skje, for disse produktene har radiosendere, og de er ikke like rundt omkring i verden.

Forskjellig lovverk, forskjellige sendere.

I gårsdagens artikkel fikk vi, og kunden med en bøyd iPhone 6, beskjed om at Apple Norge ikke tar på seg service for en iPhone kjøpt i USA.

Annonse


De henviste oss så til den amerikanske Apple Store-butikken der produktet ble kjøpt.

En flytur over dammen for å reparere en mobil? Det blir noe i overkant, det må da finnes alternativer i Norge?

Eplehuset kan kanskje hjelpe deg
Joda, det gjør kanskje det, men Apple Support Norge informerte ikke oss om at muligens flere norske butikker, inkludert Eplehuset og serviceverksteder, kan hjelpe.

Mange har nok kastet bort utallige timer på å finne ut av dette grunnet dårlig informasjon.

Eplehuset, som Atea, er nemlig en ASP («Authorized Service Provider»)-klarert forhandler. 

Du finner en liste over serviceverksteder der du bor hos Apple (trykk «Service»).

Det betyr at de er godkjent av Apple til å utføre lokale reparasjoner, og at de om nødvendig kan sende inn den defekte enheten til Apple, for så å motta en identisk enhet fra selskapets lager i Nederland.

Kan ikke garantere reperasjon
Vi snakket med Eplehuset, og de kan ikke garantere service på en iPhone eller en iPad med radiosender kjøpt i USA (har du kjøpt en i Kina er muligheten omtrent ikke-eksisterende), men ringer du et ASP-verksted, og gir dem det unike serienummeret på akkurat din mobil, kan de undersøke om service kan utføres.

Du finner serienummeret på produkteska, eller via innstillingene.

Usikkerhet rundt T-Mobile og Verizon
Har du kjøpt en ulåst iPhone fra Verizon i USA, er sjansen mindre for at Eplehuset kan hjelpe deg, men det er verdt å høre med dem.

Det samme gjelder T-Mobile-utgaver av Apples to nyeste iPhone-modeller.

Får du beskjed om at en ASP-butikk i Norge ikke kan utføre reparasjon på mobilen eller nettbrettet ditt, kontakt butikken der produktet er kjøpt, være det seg en Apple Store eller en operatørkjede i USA. Du vil kanskje kunne sende produktet i retur per post. Frakt må du nok betale selv, men det er billigere enn å fly.

Vi har også hørt fra en Apple-kunde som sendte sitt produkt til en Apple Store i Sverge etter mye frem og tilbake i Norge og med Apple i USA, men ifølge Eplehuset er det trolig ingen forskjell på hvilken service de kan yte som ASP-butikk, kontra en offisiell Apple Store.

Annonse