Annonse


Apple nekter norsk service på denne

Husker du denne ITavisen-saken om en iPhone 6 som ble bøyd av seg selv?

Tenk deg godt om før du kjøper iPad eller iPhone i USA
Dette er ikke et nytt fenomen,
det skjedde også med iPhone 5s, men årsaken til at det ble ekstra blest rundt det mystiske fenomenet i år er at begge de nye iPhone-modellene er større enn sine forgjengere.

Derfor trodde mange at det var størrelsene Apple ikke hadde klart å designe riktig.

Etter den første lanseringsbølgen av iPhone 5s har vi ikke hørt noe mer om at de bøyer seg, så Apple har trolig gjort noe. Det er bare det at ingen vet hva.

Annonse


Vi vet ikke hva som er årsaken til at de kan bøye seg rett nedenfor volum-knappen, men vi vet at de som har kjøpt en i USA lanseringshelgen, eller som har planer om det, vil få store problemer med service om noe skulle skje.

Apple nekter norsk service
Det er nemlig slik at Apple forbeholder seg retten til å nekte service på iPhone og iPad-er kjøpte utenfor Norge.

Som Apples telefonsupport forklarte til oss, og som kunden av iPhone 6-modellen (uten internasjonal kontraktslås, men bundet til T-Mobile i USA) i denne artikkelen ble forklart:

– Butikken i USA der mobilen ble kjøpt, og nettbutikken som er tilknyttet dette servicenummeret er to helt forskjellige ting. Du må ringe butikken og spørre dem. Vi vet ikke om du kan sende den per post eller ikke.

Kjipt.

ITavisen skal kontakte Apple Store-butikken i San Francisco der mobilen ble kjøpt når California våkner, for å finne ut om de godtar service per pakkepost.

Tapsprosjekt
Skal man ikke
tilfeldigvis på ferie samtidig som mobilen bøyer seg seg selv, kan det ende opp med å bli en dårlig deal, mye dyrere enn pengene man sparte i forhold til norsk pris.

Norsk pris, iPhone 6 16 GB: 5790. Amerikansk pris: 4630 kroner. Tur/retur San Francisco: 3500 kroner i desember med ett stopp hver vei.

Om dette problemet forsvinner når det eventuelt lanseres en norsk Apple Store vites ikke, men det er lov å håpe.

Annonse