Annonse


Derfor er Gear VR unik

I august i år skrev vi om Samsungs kommende VR-brille Gear VR.

Kommer nok ikke før neste år
Og den er fortsatt ikke lansert. Etter hva vi erfarer var planen å lansere VR-brillene i Sverige før 2015, men det er tvilsomt om dette blir noe av

De dukket opp på svenske CDON en kort periode til 2500 kroner, men ble fort plukket bort.

Les også: Dette kameraet skal strømme 3D-video til Gear VR.

Annonse


En ting er sikkert: Den kjører beta-programvare, og heller ikke maskinvaren, altså brillene, er ferdigutviklet, ifølge Samsungs representant.

Et produkt som dette er flott som en showcase før VR-markedet tar skikkelig av, og akkurat derfor er Gear VR å finne i selskapets egen nyåpnede butikk i kjøpesenteret CC Vest i Lilleaker, Oslo.

Alle som ønsker kan teste Samsungs VR-brille på CC Vest. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Ser ferdige ut
Men de ser mye bedre ut, og mer komplette i venter enn hva de gjorde i sommer. Gear VR minner om en prop fra en sci-fi-film. Man har lyst å tre dem over øynene og ta seg en tur.

Stikkordet er «tur», for ingen av demoene vi prøvde var interaktive. Vi testet en berg- og dalbane-test og en enda kortere og noe poengløs Pacific Rift-merkevare-demo med Oculus Rift-referanse.

Ikke så overraskende: Samsung Gear VR er et samarbeid med Oculus VR, selskapet bak Rift.

Det som skiller de to er at Rift er helt avhengig av en PC .

Mobil, ikke PC
Gear VRs datakilde er altså ikke en PC, men selskapets egen phablet Galaxy Note 4. Det gjør dette produktet helt trådløst, og man er ikke lenger fastlenket til PC-en. Vi ser for oss interessante flyturer…

Veldig logisk da det er den kraftigste mobilen fra selskapet, men vi forventer at brillene til slutt blir avhengig av en PC eller en konsoll for å kjøre spill med mye høyere oppløsning enn hva som er mulig med en mobil.

Samsung Gear VR. (Ill.: Samsung)

Ikke akkurat HD
Note 4 klikkes fast i front, og det er den skjermen man ser på.

Glem at Note 4-panelet er på 2560×1440 (60 Hz, 96 grader) – det er ikke slik VR-opplevelsen arter seg.

Lyden kommer også fra mobilen, så den delen er omtrent ikke til å regne med som en del av opplevelsen.

Se for deg at du sitter nærme en TV med VHS (eller kanskje Betamax, kvaliteten er ikke dårlig, bare småkornete og litt diffus) som kildemateriale. Det høres kanskje elendig ut, men det er bare til man tester selv.

På rett vei
Vi har ikke testet Oculus Rift enda, så vi kan ikke sammenligne, men dette er mer enn en gimmick, og vel så det.

Selv om berg- og dalbane-appen hadde betaproblemer (bildet på skjermen vridde seg automatisk mot venstre, noe som medførte at vi så mye til siden og bakover i vogna), var likevel følelsen av å være tilstede ektefølt nok.

Det har blitt sagt de par siste årene etter at Oculus Rift ble godt etablert at VR-briller er det neste store innen underholdning.

Etter å ha testet en første generasjons-prototype som ikke engang har et skikkelig spill er vi helt enige. Dette blir gøy – potensialet er enormt.

Annonse