Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sony tjener gode penger på å selge komponenter til smartmobil-konkurrentene, mens de selv taper penger på sine Xperia-mobiler. (Ill.: Pål Joakim Olsen/Dinside)

Sony: – Vi er to år foran alle andre

Slik tjener de penger på konkurrentene.

Sony har fått gode kritikker for sine Xperia-smartmobiler de siste par årene, men det er ikke mobilene som henter inn pengene, tvert imot.

Bildebrikke-eksperter
Inntektene kommer nemlig fra å selge komponenter til konkurrentene, blant annet skal
Sony ifølge rykte levere en helt ny kamerabrikke til Apples iPhone 7.

Sony lager sensorer, kameramoduler og minne for andre produsenter, og de forventer en økning i salget:

Innen 2019 prosjekterer selskapet at salget av slike komponenter vil hente inn 11 milliarder dollar i inntekter. I dag er dette tallet 7,5 milliarder dollar.

Les også: Sony gir opp PC-er.

Over halvparten av inntektene kommer fra dette
Det blir mange svimlende tall å forholde seg til, men man behøver egentlig ikke vite mer enn dette for å skjønne hvor viktig dette markedet er for Sonys enhetsgruppe (altså ikke hele konsernet):

Kamerabrikker og bildesensorer vil nemlig generere 64 prosent av selskapets inntekter i inntektsåret 2017, ifølge Sonys egne analyser.

Sony har tenkt å kutte ned på antallet TV-modeller, akkurat som Samsung kutter antallet mobil-modeller med 30 prosent.

Spill er inn, TV er ut
For det er helt tydelig hvor trenden går: Spill og innhold. Og ikke innhold som sees på en fastmontert TV, men på alle de andre dingsene vi har liggende hjemme. Dette viser også prognosene:

Inntektene fra spill og tjenester kan ende på hele 13,6 milliarder dollar i 2018. Isåfall vil dette være en økning på 24 prosent sammenlignet med årets prognose.

Dette samtidig som salget av TV-er og høyttalere kanskje vil gå ned med hele 17 prosent.

Taper penger på Xperia
Forrige måned la Sony frem kvartalstap som var syv ganger større enn samme periode året tidligere.

Sony taper nemlig i smartmobilkrigen mot Apple og kinesiske smartmobilprodusenter, ifølge Bloomberg.

Derfor var også Sony pent nødt til å bokføre 1,5 milliarder dollar i tap for den delen av konsernet som har ansvaret for Xperia-smartmobiler, mens det for Apple var to nye smartmobil-modeller som var skulle til.

– To år foran konkurrentene
Selv om selskapet måtte erkjenne noen tap, kunne de også skryte av salget av komponenter, og ikke bare av tallene:

– Vi er omtrent to år foran konkurrentene når det kommer til bildesensorer, hevder Tomoyuki Suzuki. Suzuki er sjef for Sonys enhets-avdeling.

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: Mobil, sony