Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung lanserte S5 til stor fanfare i New York, men mobilen innfridde ikke de økonimiske forventningene, og nå merker selskapet knallhard konkurranse. (Ill.: Pål Joakim Olsen/Dinside)

Samsung svært skuffet over S5-salget

Solgte 40 prosent dårligere enn ventet.

The Wall Street Journal har fisket frem interessant Galaxy S5-salgstall.

S6 må bli en hit
Oppfølgeren skulle bli det neste store for Samsung, men selskapet har i ettertid erkjent at produktet ikke solgte så bra som de hadde håpet på,
og som de trenger.

I løpet av de tre første månedene solgte selskapet 12 millioner S5, det er omtrent 4 millioner færre enn hva forgjengeren solgte i samme periode, og 40 prosent færre enn Samsung hadde regnet seg frem til.

Tallener er såpass dramatiske at det skal være snakk om endringer i toppledelsen.

– Produserte for mange
Selskapet skal ha produsert for mange S5-enheter, noe som skal ha medført at de måtte bruke mye mer penger på reklame for å få solgt enhetene.

Men Samsung har allerede avslørt endringer i hvordan de gjør ting på, og har derfor varslet at de skal kutte ned på antallet smartmobil-modeller med 30 prosent.

Går best i USA
I Kina er salget ned over 50 prosent. USA, som er Samsungs største marked, er faktisk det eneste området salget økte.

Samsung har lenge fått kritikk for å bruke for mye plast i sine toppmodeller, et inntrykk de har startet å rette opp med Galaxy Alpha (les Dinsides test), en modell delvis ikledd metall.

Xiaomi banker Samsung
Det ryktes at S6 er designet fra bunnen av, derfor blir den helt sikkert også smykket med mer metall. Spørsmålet om om det blir en unibody-ramme som HTC og Apple bruker.

Den nye lavere interessen rundt Galaxy-toppmodellene kan også skyldes den plutselig voldsomme interessen for Xiaomi i Kina.

De er nemlig allerede nummer tre i verden. Det er svært oppsiktsvekkende siden selskapet ble stiftet i april 2010.

 

Kilde:
The Wall Street Journal (betalingsmur)
The Verge

Stikkord: galaxy, samsung