Annonse


Slik forsvarer Spotify seg

Månedens musikknyhet handler ikke om musikken, men om hvordan artistene skal tjene penger den i fremtiden.

Vi vet strømming har kommet for å bli, men hva med inntektsmodellen?

Tok tilbake kontrollen
Taylor Swift er den hotteste artisten for tiden, og da er det dårlig PR for Spotify at hun trekker seg helt fra strømmetjenesten.

Hennes nyeste album, 1989, kan derfor ikke strømmes fra musikk-svenskenes tjeneste. Et stort nederlag for Spotify, et kraftig signal fra bransjen, og en obskøn fingerbevegelser i retning Spotify fra en artist som faktisk selger fysiske plater.

Annonse


Taylor beskriver Spotify som et stort eksperiment som går utover artistene, og at det sender feil signal til kreative som håper å lykkes i fremtiden med sin kunst.

Dette mener Swift
«Mange ville at jeg prøvde å legge ut ny musikk på Spotify med singelen «Shake It Off», og jeg var åpen for det. Jeg følte at jeg måtte teste det for å kjenne på det, men det føltes ikke riktig for meg.

Jeg følte at jeg kommuniserte til fansen at «om du lager musikk en dag, eller om du maler et maleri, så er det helt greit at noen rusler inn i museet, røsker en bit av maleriet fra veggen og kaller det sitt eget så de ikke behøver å betale for det.»

Jeg likte ikke signalene dette sendte, så jeg valgte å endre på måten jeg gjør ting.»

Dette mener Spotify
Spotify er avhengig av at store artister, og spesielt kombinasjonen store artister som er i rampelyset, velger Spotify

Derfor har Spotify-gründer Daniel Ek skrevet et langt blogg-innlegg som delvis er en kjærlighetserklæring til Swift, såvel som å forklare hvorfor de mener Spotify har en sunn forretningsmodell.

Han hevder at Spotify beskytter mot piratkopiering, og at de derfor har klart å betale ut over 13,6 milliarder kroner til plateselskap, distributører og artist-organisasjonene siden oppstarten i 2008.

– Et stort problem om artisten ikke får pengene
Ek påpeker likevel at platebransjen fortsatt har et problem om følgende er tilfellet:

«Som sagt, vi har allerede betalt ut mer enn 2 milliarder dollar i royalties til musikkbransjen, men om ikke disse pengene strømmer til de kreative samfunnene kjapt nok, og transparent nok, så er det et stort problem».

«Utbetalinger til Taylor Swift, med størrelsen vi har nå, ville gitt henne over 41 millioner kroner i året. Vi forventer at dette tallet dobles igjen om ett år,» blogget Ek, så får vi se om det er nok til å få Swift til å vende tilbake om ett år.

 

Kilder:
TechCrunch
Spotify

Annonse