Annonse


Dette tallet skremmer vannet av Samsung

Samsungs voldsomme vekst i smartmobil-markedet har plutselig stoppet opp, og mer enn det: De har gått kraftig ned.

Økning i fjerde kvartal
Det avslører tall fra IDC samlet sammen de siste tre månedene. Til sammen ble det sendt avgårde 327 millioner smartmobiler fra fabrikker rundt i verden. 

Det er en økning på 25,2 prosent (og 8,7 prosent i forhold til andre kvartal i år) sammenlignet med samme periode i fjor hvor tallet lød 261,7 millioner. 

Xiaomi
Mer interessant er det at Xiaomi, et mobilsselskap som kun leverer til det kinesiske markedet, og som startet opp i april 2010, nå står for over 5 prosent av disse 327 millioner enhetene – så det er det kanskje ikke så rart likevel at tidligere Android-sjef Hugo Barra valgte dem fremfor Google?

Annonse


Samsung
Samtidig går som sagt mye dårligere for Samsung.

Selskapet som så sin eventyrlige vekst skyte fart for alvor med Galaxy S II (mai 2012), og senere Note-serien (oktober 2011), har om ikke grunn til panikk, i hvert fall god nok grunn til å være bekymret.

Ned 10,3 prosent
Tallene fra Strategy Analytics er enige med IDCs, og avslører Samsungs fall den siste tiden.

Selskapet har nemlig gått fra en global markedsandel på 35 prosent i fjor, til 24,7 prosent i år. Man må tilbake mer enn to år i tid for å finne like dårlige kvartalstall fra Samsung.

Det betyr at selskapet går fra å ha kontroll over en tredjedel av det globale smartmobilmarkedet for ett år siden, til en kvart del av kaka per fjerde kvartal i år.

Apple
Også Apple går tilbake, men ikke i nærheten like mye: De faller nemlig fra 13,4 til 12,3 prosent.

Samtidig er det avslørt at Apple har tapt litt markedsandeler i hjemlandet, men vinner i Europa.

LG, Lenovo og Huawei kjemper om fjerde og femteplassene.

Dette avslører IDCs tall per tredje kvartal 2014 (globale tall):

 

Kilder:
IDC
Bloomberg

Annonse