Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ello har blitt et alternativ til Facebook for de som er opptat av personvern. Nå får netsamfunnet friske penger fra investorerer. (Ill.: Skjermdump/Dagbladet)

Nå får de penger også

«Anti-Facebook»-nettsamfunn i medvind.

Den 1. oktober skrev vi om nettsamfunnet Ello, som  er et alternativ til Facebook for de som misliker påtrengende reklame og krenkelser av personvernet.

Siden har brukerne strømmet til det nye netsamumfunnet, som det foreløpig bare er mulig å bli medlem av om du er invitert.

Ikke lenger bare idealisme
Lenge så det ut til at Ello skulle forbli et halv-idealistisk foretak.

Men nå får det nye nettsamfunnet penger.

Får 36 millioner
Ifølge BBC har de fått løfte om 5,5 millioner dollar (om lag 36 millioner norske kroner) fra et knippe investorer.

Ello er et såkalt Public Benefit-selskap. Det vil si at selskapet ikke bare eksisterer for å tjene penger, men også har som formål å tjene samfunnet.

Tøffe forpliktelser
For investorene betyr dette forpliktelser som går langt ut over det eiere av amerikanske selskaper vanligvis har. 

De kan for eksempel ikke endre selskapets formål, selge det til eiere som vil gjøre noe som strider mot formålsparagrafen eller legge selskapet ned.

Satser på mikro-betaling
Ello er likevel ikke noe idealistisk foretak på linje med en kikre eller en offentlig institusjon.

Ildesjelene som står bak akter å tjene penger, og satser på en modell der brukerne betaler småbeløp for tilleggstjenester.

– Vil ikke fungere
Skeptikere mener at brukere av sosiale nettverk som Facebook har blitt så vant til å få alt gratis at en slik modell ikke vil fungere.

Men Ellos grunnlegger Paul Budnitz er uenig.

– Allerede i bruk
Han tror at brukerne vil betale når de ser fordelene ved et sosialt nettverk som verken har reklame eller som stjeler brukernes personopplysninger.

– Vår forretningsmodell er allerede utprøvd og etablert. Den brukes jo overalt. Den har bare ikke blitt brukt med sosiale nettverk, sier han til BBC.

Stikkord: ello