Annonse


Dette er «Ello»

Har du hørt om Ello? Det er det nye sosiale nettsamfunnet med minimalistisk stil, dessuten er den helt reklamefri.

Lyst å teste?
Det er alt for tidlig å si om Ello blir en stor greie (for å være ærlige er vi usikre på hvorfor akkurat Ello har fått såpass mye oppmersomhet), men det er jo uansett gøy å teste nye tjenester, så vi har fem invitasjoner til de første som melder seg.

Vi har ingen invitasjoner igjen, men prøv ello-invite.com

Send en epost til [email protected] – kun de fem første som melder seg får invitasjon til å registrere en konto på Ello.

Annonse


Husk å oppgi epostadressen du vil registreres med.

Reklamefritt
Det unike med Ello er at tjenesten er helt fri for reklame. Slik forklarer skaperne beslutningen:

«Ello selger ikke annonser, ei heller selger vi data om deg til tredjepart.

Omtrent hvert eneste sosiale nettverk drives av annonsører. Bak teppet har de armeer med reklamemenn og data-samlere som følger med på hver eneste ting du gjør.

Dataene som handler om deg blir så auksjonert bort til annonsører og data-meglere. Du er produktet som kjøpes og selges.

Å samle inn og selge din personlige data, lese dine innlegg som er sendt venner, og mappe opp dine sosiale koblinger for penger er både ekkelt og uetisk».

Slik fungerer det
Ello er lagt opp slik at man legger til profiler som venner eller som støy (frykt ikke: Ingen kan vite hva du har lagt dem til som).

For å se på aktiveiten til en venn eller en konto som er lagret under støy, trykker man på smileansiktet på venstre side.

Du kan sende meldinger til venner, men lynmeldingsfunksjon finnes ikke.

Ello-profilen samler inn de beste innleggene fra andre Ello-kontoer, og videreformidler dem til et større publikum.

Slik ser Ello-profilen ut. Når du får en konto, legges den automatisk til under støy-listen:

(Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)
Funksjoner som kommer med tid og stunder. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

Annonse