Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tower Records-butikkene er borte fra London og New York. Men i Tokyo blomstrer både butikken og CD-salget. (Ill.: Wikipedia/CC)

I teknologiens høyborg er CD fortsatt konge

Japanerne nekter å gå over til strømming.

Tower Records, Virgin Megastore, HMV.

Forsvunnet fra London og New York
Navn som de som var unge på 80- og 90-tallet forbandt med hyllemeter på hyllemeter med musikk på CD.

I dag er butikkene borte, sammen med de sølvblanke skivene de solgte musikk på.

Bygger ut i Tokyo
Bortsett fra ett sted: Japan.

I hovedstaden Tokyo bygde Tower Records så sent som i 2012 ut sin ni etasjers flaggskipbutikk i det trendy og ungdommelige Shibuya-området med 5000 kvadratmeter.

Mest for å gi plass til flere til CD-plater, og ikke til spill eller film. Da vi var der i 2006, hadde de til og med en egen avdeling for norsk jazz.

Norge: 20 prosent, Japan: 85 prosent
Mens CD-salget i Norge i dag ligger på 20 prosent, selges 85 prosent av musikken i Japan fortsatt på CD.

Og det på tross av at vi snakker om ett av de mest oppkoblede og teknologikåte nasjoner i verden.

Skjønner ingen ting
Direktøren Lucian Grainge i verdens største musikkonglomerat Universal Music skjønner ingen verdens ting.

– Japan er fullstendig og totalt unikt, sier han til New York Times.

Bekymrer platebransjen
Dette bekymrer både Universal og det som ellers er igjen av platebransjen, inklusive japansk-eide Sony Music.

For selv om CD-er er det som selger, selger platene på ingen måte så bra som for ti år siden.

Japan er ett av verdens største markeder for musikk. Og nedgangen i salget der drar resten av verden med seg nedover.

Må få dem over
I Japan alene har CD-salget (og dermed mesteparten av musikksalget) sunket med 17 prosent i løpet av det siste året. Dette alene står for 3,9 prosents nedgang i verden totalt nåpr det gjelder musikk – inklusive strømming.

Å få japanerne over på strømmetjenester har dermed topp prioritet hos plateselskapene. For heller ikke iTunes har klart å spise seg inn i et marked som aller helst vil ha fysiske objekter i hånden, på tross av trangboddhet og lite plass til hyller hjemme.

23 år og Stones-fan
I mellomtida kan du se 18-åringer på ivrig jakt etter klenodier fra 70-tallet på CD, ikke ulikt hipstere i Oslos gater som leter etter vinyl fra samme periode.

23 år gamle Kimaki Koinuma er ett eksempel. Han viser stolt fram sitt nye funn til New York Times: Et CD-eksemplar av Rolling Stones-klassikeren «Exile On Main Street», som kom ut på LP for 42 år siden.

 

Stikkord: cd, japan, musikk