Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Steam kan ikke selge spill uten garanti og reklamasjonsrett, mener australske forbrukermyndigheter. (Ill.: Pressfire.no)

– Dere må gi garanti på spill

Nå blir Valve trukket for retten.

Valve sier klart i fra til kundene om at de overhodet ikke gir verken garanti eller reklamasjonsrett på spilene som er kjøpt via Steam – verdens største butikk for kjøp av spill via nett.

Ikke bytte – ikke penger tilbake
I reglene som Steam-kundene må godta heter det følgende:

Med mindre det er nedfelt i lokale lover tilbyr vi i likhet med de fleste andre  programvareleverandører ikke refusjon eller bytte av spill, DLC eller « in game»-produkter kjøpt på vår hjemmeside eller via Steam Client.

– Loven gjelder for alle
Dette prinsippet vil nå det australske, statlige forbrukerorganet 
Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) ha prøvd for retten.

Den australske forbrukerkjøpsloven gjelder for enhver bedrift som leverer varer eller tjenester innenfor Australia. Valve kan være et amerikansk selskap uten fysisk tilstedeværelse i Australia, men det driver like fullt virksomhet i Australia ved å selge til australske forbrukere som er beskyttet av den australske forbrukerloven, sier ACCC-sjefen Rod Sims i en uttalelse.

Må trolig bøye seg
Sims mener det er et klart lovbrudd ikke å refundere spill under noen omstendigheter. Australsk lov kan ikke bli utelukket, begrenset eller modifisert av private aktører, sier han.

På grunn av at Valve i første setning erkjenner at de må bøye seg for lokale lover, burde han ha en god sak.

EA har gjort det
Konkurrenten EA ga for ett år siden sine kunder en form for angrerett på nettbaserte spill, uten at dette nødvendigvis er sammenlignbart med den australske Valve-saken.

Også norske forbrukermyndigheter skal også være i ferd med å se på om dagens rettigheter rettigheter er dekkende nok i forbindelse med kjøp av spill for nedlasting eller strømming.

Computerworld Australia
Valve
Pressfire
 

Stikkord: forbrukerrettigheter, valve