Annonse


Stygge annonser blir enda styggere

– Apples iAd-plattform er en glemt overlevning fra iOS 4.0 og et sinnbilde på alt har gjort feil – i klasse med MobileMe og puck-mus.

Slik beskrev bloggeren Matthew Palmer i januar i år mobil-annonsesystemet som Apple lanserte i 2010.

Utvider til flere land
Her i landet har vi imidlertid vært forskånet for det utskjelte formatet. Inntil nå har Australia, Canada, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Irland, Italia, Japan, Mexico, New Zealand,  Spania, Taiwan, Storbritannia og USA hatt det

Apple utvider nå programmet til å omfatte også Russland og Sveits.

Annonse


Hører ikke på kritikerne
De hører med andre ord verken på Palmer eller andre som irriterer seg over at telefonen nærmest blir spammet ned i enkelte apper.

For nå utvider de annonsesystemet til fullskjerm og forfilm-video, i tillegg til noe som reklamespråket kalles interstitial .

Det siste har de hatt lenge, men nå skal de dekke hele skjermen. Også de nye, større skjermene som ventes med iPhone 6 og en mulig, ny 12,9 tommers iPad.

Fire muligheter
Dette er annonser som legger seg oppå nettsiden – ikke ulikt de gode, gamle popop-annonsene som plaget nettbrukere for ti-femten år siden.

Apple gir annonsører som vil reklamere i apper til sammen fire muligheter: Tradisjonelle bannere, såkalt MREC-reklame (Medium Rectangle – 300 X 250 piksler), det nevnte Interstitial-formatet samt såkalt pre-roll video (video som kjøres før du får se det du egentlig vil se).

«Død» annonseform
Apple har tidligere fått kritikk for å ikke følge med tida når det gjelder iAds. Med Google og Facebook har jo nettannonsemarkedet blitt rettet mer og mer mot enkeltpersoner og spesifikke grupper. Dette klarer de ved hjelp av stadig smartere overvåking av våre nettvaner.

iAds inneholder ikke slik funksjonalitet. Det er en «død» annonseform som bare viser fram produkter og tjenester uten å vite noe om målgruppe.

Kilder:
Apple Insider
developer.apple.com

Annonse