Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook vil ikke at du lenger skal føle deg lurt. Derfor vil de fjerne artikler med tekst av denne typen. (Ill.: Facebook)

Du vil ikke tro hva Facebook fjerner nå

Endelig slutt på lure-overskriftene.

Er du lei av titler som «se hva som skjedde da hun mistet bh-en», «du vil ikke tro det som skjer her» og «de kom for sent til bryllupet sitt – se hvorfor»?

Vekk med pirrende titler
Det er det mange som er, ifølge Facebook.

Nå vil det sosiale nettverket rydde opp i strømmen av såkalte «click bait»-artikler med pirrende titler som lurer deg til å lese noe du egentlig ikke er interessert i.

– Vil hjelpe folk
I en bloggpost som ble lagt ut i natt norsk tid heter det blant annet:

I dag kunngjør vi forbedringer i nyhetsstrømmen som skal hjelpe folk å finne meldinger og lenker fra kilder som er mest interessante. Samtidig vil vi fortsette å luke ut artikler som folk ofte forteller oss er spam og som de ikke vil se.

Vitenskapelig grunnlag
Det er ikke bare synsing som ligger bak Facebooks nye «klikkfelle»-sensur.

De går faktisk vitenskapelig til verks.

Kommer raskt tilbake
For eksempel ser de på hvor lenge det går fra folk klikker på en lenke med en pirrende tekst til de kommer tilbake til Facebook igjen.

Dette gir en god pekepinn om hvor interessant innholdet var for leseren. Kommer hun eller han raskt tilbake, tyder det på at artikkelen ikke var det den ga seg ut for å være. Og skjer dette tilstrekkelig ofte, vil den bli fjernet fra nyhetsstrømmen.

Mye lest, lite likt
De vil også se på artikler som blir mye lest, men lite likt (i den forstand at få klikker «liker»).

Også dette er et tegn på at den ikke svarer til forventningene og mest sannsynlig er en lure-artikkel.

Ifølge en Facebooks egen brukerundersøkelse foretrekker 80 prosent at titlene er utformet på en måte som forteller dem om artikkelen er verd å lese.

Merker tulle-nyheter
Facebook har tidligere denne måneden sagt at de også vil merke lenker som går til parodi-sider som lager tulle-nyheter, av typen The Onion og våre hjemlige 5080.no.

Ikke sjelden hender det at folk tar slike tulle-nyheter på alvor og sprer dem videre uten å skjønne at det dreier seg om en spøk.

Kilde:
Newsroom.fb.com

 

Stikkord: facebook