Annonse


– DirectX 12 vil ikke hjelpe dem med dette

Selv om begge de nye konsollene selger godt, klarer ikke Microsoft å henge etter Sonys storsalg av PS4.

Trøblete start
De hadde en trøblete start, Microsoft, og det var ikke bare grunnet tekniske årsaker, men også mye grunnet feilkommunikasjon og et aldri så lite markedsførings-mareritt rundt DRM og Kinect.

Men kanskje, bare kanskje, vil det gå bedre neste år, for da skal Microsoft lansere DirectX 12 til sin nye konsoll.

Les også: Saksøker Sony fordi han ikke fikk spille i 1080p.

Annonse


Bedre ytelse
Det var under årets «Game Developers Conference» at Microsoft avslørte at den nye grafikkplattformen skal rulles ut til Windows og Xbox One neste år for å bedre ytelsen.

For det virker til at dette i hovedsak er greia: DirectX 12 gir bedre ytelse, men ikke nok til å levere 1080p på samtlige titler.

De første DX 12-spillene ventes forøvrig rett før juleshoppinga 2015.

Witcher 3-utvikler snakker ut
For i et intervju gjort av GamingBolt med CD Project RED 
Balázs Török (folkene bak utrolige lekre Witcher 3), forklarer Török at spillene ikke takler å kjøre silkemykt på Xbox One i 1080p fordi det krever enda mer prosessorkraft. Hvorfor? For da m GPU-en ta seg av flere shadere.

Problemet: Xbox One har ikke for få GPU-kjerner.

Vi presierer: Microsoft har ei påstått at det er snakk om en dramatisk ytelsesforbedring, men en forbedring, det blir det.

Blogger om DX 12
Smartere programmering kan skvise ut litt mer ytelse, men forvent altså ikke 1080p plutselig bare fordi DX 12 er med.

Vi har grunn til å tro på utvikleren, for det står absolutt ingenting om 1080p på Microsofts DirectX 12-blogg.

Det er jo gratis
Uansett er det jo vanskelig å bli grinete av at man helt gratis får bedre ytelse på maskinen sin kun ved hjelp av en programvareoppdatering.

Det blir spennende å se hvor mye det er å hente.

Slik forklarer Microsofts DirectX 12-team endringene:

«Direct3D 12 representerer en betydelig endring fra Direct3D 11′ programmeringsmodell, og gir mulighet til å gå nærmere metallet enn noengang tidligere.

Vi fikk til dette ved å gjøre endringer på mange deler av API-et.»

Mer teknisk informasjon her.
 

Kilder:
ExtremeTech
Microsoft

Annonse